Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO FREERIDE TURBO R – KAN DEN BLI BÄTTRE?

Det är nog få som har missat vilken succé som Ski-doo Freeride Turbo R har blivit med det nya G5 chassiet och de uppdateringar som gjorts till i år. Men kan en redan grym maskin bli bättre? Vi har tagit på oss den utmaningen med några originaltillbehör samt med stor hjälp från Modshop, resultatet då? Ja det får ni ta del av här!

Lägre tyngdpunkt

Vi kanske ska börja med att säga att vi är otroligt nöjd och imponerade av vår Ski-doo Freeride redan som den levereras men det finns alltid utrymme för lite personliga anpassningar som tar maskinen till nya nivåer. Den kanske viktigaste och vanligaste förändringen man kan göra är att justera höjden på styret efter längden på på föraren. I det här fallet när  piloten är en tvärhand hög så valde vi BRP´s 95mm höga styrhöjare, då är armbågarna lite lätt böjda när man står och vid teknisk körning kommer man närmare maskinen med kroppen. Allt för att ge mer kontroll och att man får ner tyngdpunkten bättre vid brant körning så man får det lättare att hålla skidorna i backen när det ska klättras.

Freeride Expert?

Ni som har varit med här på Sledtrax har säkert också sett att det skiljer en del detaljer mellan Freeriden och Summit Expert modellerna? Experten har stel bakre sving samt justeringsmöjlighet av balataremmen som ändrar hur viktförskjutningen förhåller sig. Det här är något som vi märkte vid testkörningarna att även Freeriden skulle kunna må bra av och därför har vi köpt både en sving och balatajustering från Ski-doo som vi tog och monterade. Behöver vi säga att passformen är bra på originaldelarna? Det var verkligen väldigt enkelt att montera allt så länge man har lite vana av skruvning och när allt är monterat ser det verkligen ut som det hade monterats från fabriken.

Men blev det någon skillnad? Den stela bakre svingen minskar rörelsen rejält och det märks av att den blir stadigare sen märks det mindre när det är riktigt löst och mer när snön varit lite kompaktare. Men det som utan tvekan gjort störst skillnad och imponerat på undertecknad är den nya balatajusteringen. Som till i år har ett större spann mellan när remmen är i korta kontra långa läget.

När den är inställd på det långa läget har man en maskin som går att åka med skidorna i luften mycket och länge för att sen i det korta läget bli en fullblodad klättrare där man kan åka otroligt brant både på skrå och uppför. Vi kan varmt rekommendera detta tillbehör till er som äger en Ski-doo G5 och vill kunna växla mellan olika egenskaper i samma maskin.

Bättre prestanda

Orken i den nya 850 Turbo R motorn har det verkligen inte varit något fel på och det har snarare känts som att det varit möjligt att belasta den mer och få ännu mer fart på grejerna. Efter att vi klarat av inkörningen som blev i längsta laget kontaktade vi Magnus på Modshop som vi visste jobbade med att ta fram ett nytt variatorkitt till nya Summit/Freeride Turbo R modellerna. Sagt och gjort så monterades deras variatorkitt och här blev vi väldigt positivt överraskade, nu är det bara att hålla i sig om man ska sitta kvar. Den växlar på betydligt hårdare samtidigt som det är bättre backshift och hela maskinen får en helt annan karaktär och det känns som det har hittat in ett helt gäng med hästar under huven.

Attackbjörkarnas skräck!

Är man skoteråkare så vet man förmodligen också hur snabb en attackbjörk kan vara, man tittar åt ett håll trycker på gasen och när man tittar tillbaka så säger det smack över huven och en björk har precis sparkat in en fin spricka. Botemedlet hittade vi i år hos Modshop som säljer front samt bakbågar från BMP och dessa känns verkligen betydligt mer robusta än de som sitter original och har vikt som fokus före styrka. BMP´s bågar har imponerande finish och detaljer med urfräsningar för nitar samt snygga fasningar runt kanter. Allt detta ger ett väldigt bra intryck och det känns som att vår Freeride har fått ett säkrare liv nu.

En annan modifiering vi gjort som säkert får er att höja på ögonbrynen lika mycket som vi är ett par slides med ek-inlägg i mitten.  Ja ni hörde rätt, slides med trä som ska fungera bättre när det är hårt och dålig kylning för dessa. På våra hittills cirka 60 mil har dom fungerat väldigt bra och då har vi haft hårt före då vi till och med hunnit nöta ut en isrivare som gick av. Vi får se om dom håller säsongen ut så vi kan göra en riktig utvärdering.

Kostymen byts ut

Ja ja vi vet att vi kanske inte får ut 20 hk från ett dekal kitt men vi nöjer oss med 19 😉 Skämt å sido så kan det vara riktigt kul att sätta sin un ska prägel på skotern som skiljer den från andras. I år var det mycket racing och clean design som fick inspirera och med hjälp av Christopher på Swetown så fick vi till en riktigt läcker Ski-doo Freeride Turbo R. Med en vinyl i silver och ett matt laminat så ser den nästan ut att vara gjord i aluminium som anodiserats, riktigt läckert!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Besök Modshop

Besök SWETOWN

Gillar du kläderna? Titta in 509

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Se vår review av Ski-doo Freeride

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

SOLLEFTEÅ SERVICE CENTER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen