Den första Lynx Boondocker som såg dagens ljus lämnade Rovaniemi 2011.Efter det har den hänt mycket. 2014 kom den i en ny förpackning med uppdaterat chassi, och en betydligt mer förarvänlig utformning. 2018 var det dags igen. En revolutionerande kort bakdel och ett aggressivt utseende satte fart på försäljningen. 2023 är året då historien upprepar sig. Massor med nyheter är här! Till och med namnet Boondocker har fått ge vika, och det absolut senaste inom snösegmentet från Lynx stavas Shredder, häng med!
TRAKTOR OCH HUSVAGNSSERVICE LEVERERAR
Vanligtvis så brukar “the pick up” ske i oktober, början av november. Men det är nya tider. Corona, krig och halvledarbrist och allt annat däremellan har försatt den biologiska skoterklockan i gung. Men hips vips så är i alla fall tiden inne och maskinen skall äntligen levereras. Lika glad som vanligt blir man när man vet att man skall få hämta sin nya följeslagare för säsongen.
Denna gången blir den fjärde gången som Ulf Sandberg levererar en ny maskin till mig. Av fyra leveranser blir detta på det tredje stället. Till i år är det inte längre Ulf S Bilar som står för leveransen, utan nu har Ulf flyttat till ny adress och försäljningen sker numera under namnet Traktor och Husvagnsservice där Ulf ingår som en i en trio av delägare.
Traktor och Husvagnsservice är ett anrikt och välkänt namn inom husvagnsbranschen, men numera säljer man också skotrar för brinnande livet. Tidig torsdag kliver vi in i butiken. Mattias har även hakat på, för direkt efter uthämtning skall maskinen få visa var den går för. Hämtningen går som vanligt lekande lätt. Vi kollar så allt finns med och efter en snabb genomgång och ett handslag är årets leverans av vår Shredder Re 850 e-tec turbo avklarad, lika smidigt som vanligt.
FULLPROPPAD AV NYHETER
Äntligen kommer det en maskin från Lynx som är utrustad med turbosnurra även på tvåtaktssidan. Flåset från snäckan är inte längre låst till höga höjder eller under hårt arbetstryck. Nu laddar den för fulla krokodiler så fort motorn når rätt varvtal. Laddtrycket är uppskruvat och istället för 165 vilda hästar som tidigare 850 e-tec turbo från Ski-doo levererat, knystar den här motorn ur sig 180 hingstar. Det gör för övrigt syskonmaskinerna med samma motoruppsättning från Ski-doo också.
RADIEN 2 PLATTFORM
Detta innebär ett nytt designspråk med bland annat en ganska rejäl bantning på sidokåporna. Variatorsidan har krympt hela fem centimeter medans högersidan bantat ca två centimeter. Mattan är till i år både smalare och full-rod istället för tidigare flexedge. En annan glädjande nyhet är att man äntligen har gett upp halogenlykta och kastat maskinen in i framtiden med tre starka ledlysen i nosen. En sak som vi har lite svårt att greppa är att man skippat bakbåge, vart ska man lyfta om (när) man kör fast?
SÄSONGEN I SIKTE
Det jag ser mest fram emot är givetvis kraften från turbon i den lösa snö som förhoppningsvis skall dumpa ner. Mycket pulver under kåporna och metervis med snö borgar för galna åkturer i vinter. Den inger ett välbyggt intryck vid första anblick. Vi kommer löpande under säsongen att uppdatera er läsare med långtestrapporter på våran Lynx Re Shedder 850 E-tec Turbo. Vi är galet taggade på en brutal säsong, så låt det vita guldet falla!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.