Sledtrax testar
LYNX SHREDDER RE 850 TURBO – FÖRSTA KÖRNINGEN
Förväntningarna är skyhöga denna gång när vår Lynx Shredder RE 850 Turbo anlänt och första turen äntligen ska bli av. Samma morgon som vi hämtar skotern på Traktor och husvagnsservice viker vi av mot Arvidsjaurs västra delar, för att förhoppningsvis hitta lite snö att stilla vårt abstinens i. Häng med på snöjakt och de första svängarna med Shreddern!
Framme!
När vi kommer fram lastar vi av skotern. Den står på tomgången och bli varm medans Mattias riggar kamerautrustningen. Det är inte bara första svängarna som skall avverkas, vi ska även filma vår första körning. Vädret är växlande mellan snö och dis ena sekunden för att den andra bjuda upp till lite ljus. Kläderna drar jag på mig i bilen för att inte frysa ihjäl. Biltermometern visar minus 10, ovan kylan i början på säsongen fryser man lätt. Efter en stund är det dags för premiär.
Äntligen körning
Vi smyger oss ut över plogkanten ner mot myren. Ganska direkt så märker vi att förhoppningarna om att finna halvmeterdjup snö är nog föga. Bärigheten i snön är nära noll, och likt en skanner finkammar skidorna marken. Vi får helt enkelt hålla oss till den frysta myren. Motorn som är purfärsk och går på inkörningsprogrammet får en hel del extra olja och bensin. Den bluddrar rejält och går orent. Vi vet sedan tidigare BRP-maskiner att det sker en ganska snabb förbättring på gången trots att inkörningsprogrammet kan verka långt.
När dagen lider mot sitt slut hittar vi på en myr vi missat från början där det drevat in rikligt med snö, och äntligen går den lägga ner och gasa runt i en härlig pudersväng. Men som sagt, bärigheten är nära noll så vi bestämmer oss för att bryta och hoppas på snö. Aningen besviken över snöförhållandena styr vi kosan hemöver. Men hoppet är det sista som lämnar. Väderleksrapporten säger att med lite flyt skall det komma in närmare en halvmeter snö. Vi håller våra tummar och tår att det stämmer.
Tankar kring den första svängen
Motorn på Lynx Shredder RE 3900 850 Turbo har en enorm potential. Trots rå gång så verkar det finnas gott om effekt. Körställningen är trevligt uppdaterad med det smala kåporna, och fotsteg som även de har krympt. På Radien 1 plattformen gick kåporna ut över framvagnen. Det gör de inte på Radien 2. Detaljerna runt maskinen har man jobbat på och allt känns top notch! Mattan vi har valt på denna är den 64mm höga mattan. Lite lägre kammar som förhoppningsvis skall leda till lite mer track speed.
Ingen bakbåge?
Veckan går och det vräker ner snö, vi får under veckans gång den där lovade halvmetern med lössnö. Jag ger mig ut själv under en av dagarna när det snöar som mest, för att stilla körbehoven. Över en stor bäck blir jag tvungen att vända för att den gått upp och inom hundradelen av en sekund sitter skotern fastkilad mellan fyra gigantiska tuvor.
Den där restade bakbågen hade kommit väl till pass nu, för utan något att lyfta i där bak, känns ganska hopplöst vid en situation som denna. Jag blir tvungen att krypa till korset efter lång stund av försök att komma loss, och ringa efter förstärkning för att kunna lyfta maskinen över tuvorna. Ett par lyckliga grannar, varav en närapå slaviskt följer Tour de Ski som för tillfället går på tv, får rycka ut. Några fastkörningar i den bottenlösa snön och dryga timmen senare kommer de fram till mig för bärgning. Det fullkomligt stormar och toksnöar. Min sväng på skotern verkade kanske lite onödig. Men vad gör man inte för en liten stund bakom styret.
Säsongen är igång
Nästa körning lurar bakom hörnet där vi kommer att ta reda på hur den känns när det äntligen finns snö för att kunna känna på grejerna. Så här långt går den bara bättre och bättre för varje kilometer den går. Vintern kommer att bli sagolikt kul. Håll utkik efter nästa uppdatering.
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Läs fler Sledtrax Testar
Gillar du kläderna? Titta in KLIM
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA