Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX XTERRAIN 600 EFI – SLUTRAPPORT

Säsongen går mot sitt slut och det är dags för en tillbakablick på hur Lynx Xterrain 600 EFI varit att köra. Förväntningarna för undertecknad var efter senaste femton åren skumpandes i en pulka lite smått euforiskt. Då antalet timmar bakom styret inte är så många har denna skoter varit helt perfekt att köra. Det har hunnits med att köra leden ut från huset och upp på berget, tolkande barn och fullastad pulka men även fjällensvängar med de mäktiga vidderna och mer utmanande färdvägar. Nu summerar vi denna säsong, häng med!

Valet av modell föll på Lynx Xterrain 600 EFI eftersom den är just så lättkörd och stabil. Motorkaraktären passar som en instegsmodell eller för dig som inte har behov av de extra hästkrafterna som exempelvis 600R E-TEC har. Skotern tar sig med lätthet efter de leder och den terräng som vi testat den i. Framför allt så går den väldigt sällan varm, trotts att gasen varit allt som oftast jämn. När barnen ska tolka eller pulkan är påkopplad var detta ett av de önskemål som stod högt upp på listan när modell skulle väljas. Isrivare har monterats på eftersom det inte är standard på den här modellen, mest för att undvika att skotern går varm under de sena vårsvängarna då föret oftast är hårt på morgonen och det är svårt att få kylning.

Jag som förare har känt mig trygg och stabil på skotern och sällan tvivlat på att jag ska kunna ta mig till de olika destinationerna som valts ut som dagens mål. Under påsken spenderade vi en vecka i fjällvärlden, då upptäckte jag att det var helt klart utmanande att köra med pulkan i de brantare lutningarna. Detta eftersom styrförmågan försämrades av att boggien sätter sig något vid tung last, detta resulterar i sämre skidtryck och det blir svårare att styra. För en väl rutinerad förare är det inget problem att manövrera skotern även i de brantare partierna. När vi dagen till ära packade ihop våra saker och valde en annan väg hem från fjället fick jag erfara detta. Leden gick upp mot berget för att sedan ta en tvär vänstersväng mitt i backen.

Där var mina föraregenskaper med skoter och pulka inte tillräckliga och jag fick inte med mig ekipaget i svängen. Då gjordes ett förarbyte, jag fick köra tom skoter upp och min man körde Lynxen med pulkan bakom upp. Det krävdes att han körde mer aggressivt och burkade sig genom kurvan för att ta sig upp på fjället. Frustrationen över att jag inte klarade att ta mig själv upp på fjället var som bortblåsta när jag väl kom upp över krönet med tom skoter. Vidderna i fjällvärlden är helt obeskrivliga och väl värt mödan. 

Vi valde att köpa till en packlåda och en tillhörande innerväska som har varit helt fantastiskt rymlig. Detta har gjort att det inte har behövt kompromissas med packningen. I pulkan har det varit gott om plats för hundar, ved och andra tillbehör. Familjen har under åren ofrivilligt fått vänja sig vid att det ska ”brappas” för att kyla pappans skotrar. Lynxen har tillfört ett lugn och en behaglig mjuk start då variatorerna arbetar fint och inte alls rycker på samma sätt, med detta menas inte att den upplevs som trött utan snarare kontrollerad. Om jag vid säsongens start var euforisk så skulle jag säga att jag nästan är än mer peppad på nästa.

Vintern med Lynx Xterrain har inneburit en frihet och en trygghet i att kunna köra och inte behöva oroa mig för att behöva hjälp. Skotern är driftsäker och kräver minimalt underhåll, vi har inte haft ett enda problem med den. Dagarna i pulkan är helt klart förbi och ett nytt kapitel i livet har börjat. Nu kan jag själv styra efter nästa ledkryss med solen som värmer ansiktet. Jag är rädd att min man nu fått konkurrens om sin skotertid! Med det vill jag tacka er läsare för denna säsong och hoppas vi ses nästa vinter igen.  

// Elisabeth

Försäkra din snöskoter via SVEDEA

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Kontakta din lokala LYNX handlare:

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen