Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS MATRYX KHAOS 155″ – BOOSTAR VÅREN

Det här börjar bli gammal skåpmat nu men vi har haft en världspandemi i ett par år nu som stökat till det rejält i nästan samtliga branscher. Så även för oss snöskoteråkare och en av våra långtestmaskiner råkade bli en av de mest försenade detta år. Men även om den kom sist så är den istället störst om man ser till antalet hästkrafter på en serieproducerad tvåtaktsskoter. Årets snackis Polaris Khaos Boost landade till slut och vi har till och med fått testa den i dess rätta element, nämligen massor av lössnö!

Den 21a mars ringde äntligen telefonen och det var Kenneth Palmér på Sixten Nilssons motorservice som meddelade att vår efterlängtade Boost var klar för leverans. Det paradoxala i det hela var att undertecknad hade redan testat nästa års maskiner från Polaris två veckor innan. Här faller det dock ingen skugga på varken Polaris eller återförsäljaren då de gjort allt i sin makt för att kunna leverera maskiner så snabbt som möjligt. Efter en klanderfri genomgång av maskinen från Kenneth med serviceintervaller och funktioner med mera, så var det äntligen dags att lasta för att några dagar senare kunna bege sig mot högre höjd och djupare snö.

Men innan första riktiga körningen passade vi på att göra ett litet facelift genom att montera ett dekalkitt från Swetown, där vi helt enkelt ändrade det som är grått original till vitt istället. Det för att få lite mer kontraster i skotern men ändå behålla ett original utseende. Små ändringar som ändå gav ett rejält lyft. För att matcha det vita i dekalkittet har vi även bytt ut dynöverdraget till ett från Seco seatcovers i Kanada, där kan man välja bland en massa olika färger på alla delar i överdraget samt att ribborna ger bra grepp även med lite snö på dynan. Som grädde på moset bytte vi ut skidkrokarna till ett par vita från Polaris, en stilren maskin var vi ute efter och det känns som vi lyckades där.

Om än vintern varit lite si så där med snötillgången så tror vi att kung bore till slut hörde våra böner och såg våra snödanser, för i början av april kom det en rejäl laddning med snö. Men vi kunde aldrig i vår vildaste fantasi kunnat tro att vi skulle få några av årets bästa puderdagar i april.
Helt perfekt för att kunna sätta den nya Boosten på prov, vilket vi verkligen gjorde! Vi kan nog prata hur mycket som helst om motorpaketet i denna maskin. Vi är otroligt imponerade över kraften man har varje gång som gasdhandtaget trycks mot styret, och att det är ett sånt bra gas svar trots turboladdning. Enligt olika källor verkar effekten i Patriot Boost motorn ligga runt 180 hk vilket inte är något vi tvivlar på, för oj vad det drar i styret från denna skoter.

Främst vid brant klättring i djup snö ser vi stor skillnad i fart jämfört med maskinerna utan turbo, hastigheten bara ökar trots utmanande branter i tung snö. Dock går motorn rätt fett under inkörningsprogrammet som är på cirka 13 timmar och innan den är inkörd tar den både mer olja och bensin. I skrivande stund är vi uppe i 10 timmar och cirka 29 mil därför ska det bli intressant att se hur maskinen går efter inkörningen då den ska gå renare och få några extra hästkrafter till förfogande.

Vi valde att köra med mattan som har 3” kammar och den fungerar riktigt bra när det är mycket och lös snö, jättebra popp utan att resa för mycket. Den skickar istället kraften bakåt och ger maskinen trygghet och kontroll vilket gör den bra vid brant klättring. Dock har den sina brister när det blivit kompaktare vårföre, kammarna viker sig en aning och tappar det sista bettet som kan vara kul när det ska busas i slasket. Men sett till vilken maskin det är och att den är byggd för lössnö så är det en väldigt bra matta.

Det blev ett väldigt kort test i år på denna Polaris Boost och på dom hittils cirka 30 milen har allt fungerat klanderfritt utan vare sig stift eller remproblem. Det enda som varit lite irriterande är att man måste öppna kåporna med en lös nyckel istället för att kunna vrida direkt på vreden som låser fast kåporna. Sen har det varit lite skrammel från en list som täcker kabelstammen till baklyset inne i tunneln, det var dock lätt åtgärdat med lite silikon. Eftersom detta långtest kanske blev ett av våra kortaste har vi beslutat oss för att köra en Polaris Boost även nästa säsong för att kunna ge er en ordentlig utvärdering av detta effektmonster från Polaris.

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Kontakta din lokala Polaris handlare:

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

LINDROTHS MOTORCENTER

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen