En sak skall Lynx ha en eloge för och det är mångsidigheten man erbjuder på marknaden. Är man Lynxfrälst så är det endast en barnskoter som fattas. Annars borde man någonstans i något hörn av alla modeller och konstellationer hitta en Lynx som passar ens krav. En ny modell för i år är Lynx Xterrain 850 Brutal. Den fyller ytterligare ett tomrum vi inte visste om. Följ med då Sledtrax tagit en titt på något Brutal:t!
Vid första anblick ser Xterrain Brutal ut att vara som vilken Xterrain som helst. Men tar man en extra titt, låt säga bakifrån, då ser man med en gång att den är bredare än en vanlig Xterrain. Mattbredden är hela 50 centimeter, precis som sina syskonmodeller i 59-ranger.
Lynx har med Xterrain Brutal verkligen tänkt utanför boxen. En till synes sportig maskin med en bred matta. Kommer vi se en liknande sak i framtiden från Lynx, fast med 60 cm bred matta?
Hur är den att köra?
Ute i lössnön tar det en stund att förstå att Brutal är bredare. Smidigheten trots sin bredd är en styrka som Xterrain besitter. Det är när man slår på fullt som mattans rotation gärna vill gå mer framåt än en smalbandare, man får använda kroppen lite mera. Greppet upp ur snön är fantastiskt och när man väl är uppe är bärigheten märkbart bättre än en traditionell lössnöare. Förmågan att smyga på snön är outstanding.
En annan fördel med bredden är hur lätt man kan backa sig ur en fastkörning. Med hjälp av de uppvinklade boggieskenorna kan man ofta få en andra chans upp ur snön genom att backa ett par meter och ge full mutter igen. Det är en smidig pjäs trots sin gedigna matta. Förarpositionen är avsmalnad för att ge så mycket kontroll till föraren som möjligt. Det ger en bra känsla, det är endast vid snäva pudersvängar den upplevs som lite bred mellan benen.
Hur fungerar Brutal när vi viker upp på leden?
Stötdämpningen i boggien är väl tilltagen, det märks när vi sätter av att det finns kapacitet att klämma iväg ordentligt över den knöliga terrängen. Lite svårt är det att förstå att det är en bredbandare. Känslan smyger tillbaka till första provkörningen av Polaris Titan. Är det verkligen en bredbandare? Men när vi kommer in på en sträcka med snäva kurvor så påminns vi här att den är bredare. Kurvtagningen blir lidande, fast vi hade inte trott någonting annat heller. Längre fram blir knölar till hopp och nu går tankarna -Här får vi sakta in. Men inte det heller. Det är inte förrän det blir riktigt stora knölar vi drar ner på tempot.
Fram sitter Kyb 36:or och det är väl här vi känner att det finns ett utrymme för ett gäng kralligare dämpare. Medan Boggien och dess Kyb 46:or med kashimacoating gör ruskigt bra ifrån sig så har inte framvagnen riktigt samma kapacitet att hålla upp ett högre tempo. Men återigen vi sitter på en maskin med 50 centimeter bred matta.
850e-tec-Motor
Under huvkåpan på Lynx Xterrain 850 Brutal hittar vi den numera välbeprövade och pålitliga 850 e-tec motorn från Rotax. 850 e-tec ger med ett legendariskt gassvar en sportig karaktär till maskinen. Det blir femte året som den är ute på marknaden och den har spridit ut sig rejält i olika skotermodeller från BRP sen den kom 2017. När det kommer till motortemp och kylning är det någonting man aldrig behöver bry sig om. Den har nämligen en elfläkt som kliver in ifall motorn når högre temperaturer. Perfekt vi tidiga aprilmorgnar innan solen hunnit lösa upp snön, men tänk på slidsen!
Sammanfattningsvis
Sammanfattningsvis är Lynx Xterrain 850 Brutal ett monster av den enda i sitt slag. Lekfull, men i samma veva väldigt arbetsam. En maskin som gör sig bra vid en långstyrning, eller varför inte med ett vedlass bakom. Kanske vill man inte riktigt släppa greppet om ungdomens dagar, men suktar ändå efter en bredbandare. Ja, då har man minst sagt hittat rätt. Det här är någonting vi på Sledtrax inte tror oss sett för sista gången!