Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

ARCTIC CAT M 8000 MOUNTAIN CAT – NÄR EN SKENA BLIVIT TVÅ, IGEN

Arctic cat har alltid gått sin egen väg, så även när man slopade den konventionella boggien med två skenor i mountainsegmentet. Istället satsade Arctic cat alla kort på monorail. Till 2021 har en blivit två, i alla fall på en maskin i mountainfamiljen. M 8000 Mountain Cat. Man satsade, vågade, vann. Men eftersom monorail kanske inte är för alla så har man till i vinter möjliggjort bergsklättring med vanlig boggie. Nu åker vi!

ARCTIC CAT M 8000 MOUNTAIN CAT

Vi tar en närmare titt på framvagnen. Arctic cat M 8000 Mountain Cat har en justerbar framvagn, som i sitt smalaste läge mäter in på 35,5 tum och i sitt bredaste 37,5 tum. Den är inställd på smalaste läget då vi testar den. Detta gör den även smalast i klassen. Maskinen känns från början lite vinglig, vilket lovar gott. Smidighet går många gånger hand i hand med en ”vinglig” maskin och här är det upp till piloten att lära sig handskas med balansen. Stötdämparna som sitter runt om är de välbeprövade Fox Qs3:orna.

Med tre klick på dämparen ändrar man mellan soft, medium eller hard, detta på några få sekunder. Den bakre boggiedämparen har även en lock-funktion. Den, likt en kopplad boggie, håller emot svingen så att skidorna får bättre kontakt med marken. På så sätt blir det enklare att hålla ner gasreglaget under sin färd upp för branta stigningar. Skulle man mot förmodan köra på något så har stötdämparen en backventil för att inte explodera i låst läge. Otroligt effektivt att vrida om på lock när det kommer till branta klättringar.

ARCTIC CAT M 8000 MOUNTAIN CAT

M 8000 Mountain Cat är aningen tyngre än sitt syskon Hardcore Alpha, men mera jämbördig Mountain Cat Alpha. Det beror på att de två Mountain Cat-modellerna är utrustade med elstart och en större tunnelkylare. Den extra vikten ger dock inte bara nackdelar.

Vill man till exempel kunna dra något efter skotern så underlättar det med den stora kylaren som Mountain caten har. Sen är det aldrig fel att kunna vrida om nyckeln istället för att slita i startsnöret, speciellt om man står i konstig lutning eller om man har slut på krafter efter en svettig fastkörning.

ARCTIC CAT M 8000 MOUNTAIN CAT

Körmässigt hittar vi hem väldigt snabbt på Arctic Cat M 8000 Mountain Cat. Den hittar inte på några dumheter utan man finner sig ganska direkt bakom spakarna. Ute i snön är den busig, rapp och följsam. Fjolårets uppdatering av motorn för att hålla jämna steg med sina konkurrenters mera kubikstinna motorer finns tyvärr inte i denna. Men gassvaret och motorgången är tillräcklig.

ARCTIC CAT M 8000 MOUNTAIN CAT

Kamhöjden på M 8000 Mountain Cat är aningen lägre än de värsta lössnömonstren på marknaden.  Den har en kamhöjd på 66mm. Bettet i den välkända Powerclawmattan är det inget fel på, varken i lössnö eller när snön hårdnar. De lägre kammarna ger en högre mattrotation och bygger mer fart, men blir en aning lidande i den allra mest bottenlösa snön i jämfört med den högre kamhöjden.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att en monorail klyvts på mitten för att återuppstå som en gammal klassiker med vanlig boggie. En maskin för den som gärna och ofta klättrar i metervis med lössnö. Som i nästa sekund kopplar på pulkan bakom skotern och drar med sig familjen ut på en långstyrning eller grillsväng, och visst är det härligt att kunna välja mellan vanlig boggie eller monorail. Nu har Arctic Cat verkligen gett sina konsumenter fler valmöjligheter.

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Läs mer på Arctic Cat

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen