Han är känd för stor åkning medverkan i Slednecks och ett boende på andra sidan stora pölen i Pemperton BC. Sedan en handfull år tillbaka bor Kalle Johansson med familj utanför Örnsköldsvik. Hans senaste projekt, en fager blandning av skoterdelar från ”1974-2022” skapar ett ev de häftigaste skoterbyggen våra ögon har skådat. Häng med när vi nu ställer både maskin och ”KJ” mot väggen och tar reda på mer om detta skoterbygge.
Kalle berätta mer om hur idé till detta specialbygge kom?
Idén till bygget har funnits länge och förebilden är en Ockelbo Poro från -84 som funnits i familjen sedan tonåren. Den har länge varit en favorit att köra då den är väldigt lätt och smidig i både brant och oländig terräng trots sin ålder. Men det fanns ju en hel del uppdaterings potential och därav har ide ́n vuxit fram att bygga en uppdaterad version av Ockelbo Poro men med bättre komfort och prestanda.
Vi ser en salig blandning av delar, både nytt och gammalt, vad har du använt dig av?
I grunden har jag använt en skrotad Lynx RE3700 tunnel och en S-modul. Då motorn skulle monteras ovanpå tunneln så är S-modulen monterad direkt på tunneln vilket gör att hela skotern blir ungefär en fot kortare. En lite ombyggd PPS boggie från en lynx 3900 med 2.5” matta tillsammans med framdämpare från min frus snopro 440. Framvagnen är egentillverkad och 24-26” bred med några enklare summit dämpare. Andra random delar som har använts är 3 st olika BRP bakbågar, en vägskylt, en garageport, alu släpvagnsram, polaris motorkuddar, Boggiehjul från Aktiv SC3 samt Ockelbo 6000. Cykelstyre med egentillverkad styrhöjare och en tidig prototyp av Munster fingergas, FSX dyna från ovan nämnda snopro 440 och en båttank från Biltema. Först var det tänkt att en encylindrig SA290 motor skulle användas och den var färdig trimmad, monterad och en egenbyggd pipa var tillverkad. Lagom till uppstart dök en SX 600 motor upp och frun erbjöd ett bidrag i tidig 40 års present då hon tyckte jag spenderade alldeles för mycke tid inne.
Mycket modifieringar syns, vad har varit svårast att få till?
Hittils var huven i kolfiber var svårast att få till då jag ville att den skulle ha lite liknande form som Poron. Utan tidigare erfarenhet byggdes en form i trä och skivor, ut och in lite på en höft med mottot man tager vad man haver. Passformen blev kanske lite bättre än utseendet och den fastande dessutom i formen som bara blev flisor av då den skulle isär så någon kopia kommer ej att komma. Har byggt skoternallt efter av delar som jag kommit över så mycket hade säkert kunnat vara bättre. Variator linjeringen var 10mm fel då variatorn var det sista jag fick tag på så konan svarvas om för att hamna närmare motorn samt att sekundäraxeln är kortad. Näst intill alla delar är egentillverkade eller modifierade så det är inget “bolt on” bygge direkt.
Hur går då denna maskin? Hur är den att köra? Fördelar, nackdelar?
Grymt sa Greta Gris! Det är lite som att köra jetski på snö då lite balans krävs men är väldigt lättmanövrerad. Grym flytförmåga i snön men upplevs som en kort maskin och kliver lätt upp på rulle om man så önskar. Har ännu bara hunnit köra några små svängar så jag ska köra lite mer innan snön är borta och se vilka ändringar som ska göras innan den färdigställs. Första intryck är då helt klart väldigt positivt och är en av dom roligaste och mest annorlunda skotrarna jag hittils har kört.
Totalt har bygget kostat under 20 000:- och min fru har fått mycket egen tid senaste året. Slutligen får vi tacka dig Kalle och det engagemang du visat genom detta bygge! Vi ser fram emot att träffas igen när denna maskin är 100% klar för ett par snäva pudersvängar och branta skråsidor.