Vinterns långtestpulka har satts under lupp. Om ni hängt med tidigare vet ni att vi under säsongen testar och utvärderar ett pulkunderrede från NTS-KÄLKEN som är tillverkat i Boden och toppat med en Nila-överdel från Adak. Nu har den släpat bakom skotern i ganska många mil så här kommer första rapporteringen om den.
Det absolut första undertecknad märkte var hur lättdragen pulkan är. Detta upptäcktes redan i Boden utanför NTS-KÄLKEN, när den skulle lastas på vagnen. Att slita upp den på släpet för hand gick lekande lätt. Hur pass lättdragen den är har också visat sig på förbrukningen. För skotern har inte velat ha mer än max ett par deciliter extra under ledkörning.
Med input från familjen och även provåkning av pulkan själv så känns färden i denna riktigt positiv. Vi har testat både puckelpist och nysladdade leder. Pulkan är följsam bakom maskinen, med hjälp av de två styrstålen på vardera meda bjuder den inte upp till några större överraskningar . När det blir riktigt hårt på leden kan man känna att den sladdar en aning, fast hittills har undertecknad aldrig provat en pulka som inte gör det. Denna gör det nog minst av pulkorna jag testat. På den knöliga leden får dämpningen jobba men det går att hålla ett bra tempo trots taskig led utan att färden blir för obekväm och packning hoppar runt över allt. Underredet är verkligen uppskattat av de andra familjemedlemmarna som sitter där nära 100 procent av alla resor med pulkan.
Djupsnö och “ovannavatten”
Vi har testat pulkan en hel del utanför leden i lösare snö. Flytet i underredet är oerhört bra och det kan vi tacka de breda plastmedarna som mäter hela tjugo centimeter. Pulkan får ett riktigt fint flyt bakom maskinen. Andra pulkor vi har testat har haft en tendens att skära ner på någon av medarna och bromsa vilket har resulterat i fastkörningar. Det fenomenet har vi inte upplevt med NTS-underredet . Även när det legat massor med vatten på isen i den lösa snön så jobbar sig pulkan upp utan att börja vobbla. Så färden till land har gått förvånansvärt bra trots att vi måstat hålla full gas under längre sträckor för att undvika att sätta oss i flödvattnet.
Nu stundar vårvintern och pulkan kommer att få följa med nästan varje gång som skotern startas upp. För fortfarande är det massor kvar av säsongen, och nu börjar en magisk tid att vara ute så fort möjlighet ges. Än så länge har vi bara positivt att säga om NTS-underredet. Packningsmöjligheterna inne i kälken är riktigt bra. Fast är det något vi ska klanka ner på är det att det inte finns något lastracket till underredet för att ta med sig en snowracer till barnen.
Men känner vi NTS-KÄLKEN rätt så är det någonting på G för att ändra på den saken.