Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS KHAOS – RUSTAS MED TILLBEHÖR

Vilken vändning det blev på denna vinter, vintern kom med besked och snön har legat fluffig och djup likt ett duntäcke. Vi har hunnit få ganska många mil på mätaren och årets Polaris Khaos känns brutalt bra och det börjar vara läge att avge en till långtestrapport. Men innan den kommer ska ni få läsa om de tillbehör som vi monterat på maskinen för att göra den lite mer personlig. Häng med!

Som ingressen avslöjade har vi hunnit ha några riktig roliga dagar med Polarisen sen förra artikeln men det ska vi berätta om i nästa rapport, i sann Sledtraxanda har Khaosen fått sig en ny look. Vår hovleverantör Swetown har som vanligt gjort ett grymt jobb och vi kan inte annat än lyfta på hatten till dessa grabbar som har ett otroligt driv och en icke sinande fantasi. Innan det är dags för oss att montera dekaltkittet åker orginaldekalerna av och skotern får sig ett varv med en spritbaserad rengöring för att klistret på det nya dekalkittet ska kunna nypa fast så bra som möjligt. Det är givetvis ett stort pussel som ska ihop men med lite klurande skulle vi säga att det går relativ smidigt att montera på vår nya kostym och resultatet är svårt att klaga på.

När dekalerna var på plats lastades skotern för att rulla norrut mot nästa anhalt nämligen Kalix, här håller Tomas på RP Glasfiber till. Han utvecklar och producerar eftermarknadsprodukter till flera märken, på vår Polaris kommer vi att montera på ett shortykit med en ersättningskylare. Med det kittet kan du kapa chassiet upp till 18 cm. Det här kittet gör inte bara att maskinen ser argare ut den får dessutom ett större kylsystem, även den nya kylaren görs och provtrycks på RP. Det undertecknad som familjefar kanske uppskattar mest med denna lösning är att Tomas har två olika bågar, en lekbåge som är vinklad upp och ger skotern ett aggressivt och busigt utseende. Denna båge byter du enkelt ut med fyra bultar ut till en dragbåge på mindre än 5 minuter, det känns väl genomtänkt och kommer att användas under vintern. Vi förutsätter även att maskinen kommer bli snäppet ännu busigare nu i ett ”shorty-utförande”.

Vi har som sagt kört en hel del med årets maskin och tycker den går riktigt bra och har en trevlig karaktär i motorn, den nya QD2 och variatorerna jobbar bra men vi upplever att det finns mer att hämta. Därför har vi valt att montera på ett steg 2 variatorkit från Motorhuset, vi vet av erfarenhet att just det här brukar sätta lite extra fart på maskineriet och ge en ännu rappare karaktär och bättre backshift på skotern. Grabbarna på Motorhuset har lagt ner åtskilliga timmar för att hitta önskat resultat och de rätta komponenterna. I kittet ingår fjädrar, egenutvecklad helix och de beprövade MTX vikterna. Vi har höga förhoppningar om att detta kit ska göra en redan grym maskin ännu bättre.

VARIATORKITT MOTORHUSET

Då undertecknad är svag för skogsåkning i brant terräng vet jag att olyckan lätt kan vara framme, en intryckt front kan även innebära ett pipbyte om oturen är framme. Kommer skidan på fel sida om ett träd kan det generera att både framvagn och en dämpare måsta bytas. Det går inte alltid att undkomma men det går att förbygga till viss del genom att ha bra eftermarknadsprodukter på din skoter. Med detta i åtanke har vi valt att montera på en kraftigare frontbåge från från Skinz Next Level, det här är en båge som är framtagen i samarbete med Dan Adams. Den ger inte bara ett bättre skydd upptill utan har även en plate som går ner mot buken, den ser robust ut och ger maskinen rätt utseende. Vi har även valt att byta ut originalframvagnen till en 36” Woodpecker, den här ska klara smällar bättre än den som sitter standard på maskinen och är ett riktigt intressant alternativ. Prislappen på framvagnen hamnar just under fem tusen vilket känns som ett bra pris, om den håller måttet kommer vi se under resterande del av vinter.

Innan vi avrundar denna artikel måste vi titta på hur förarmiljön har fått sig en uppdatering, det välbeprövade och fullt fungerade Protaper styret har fått gett vika för ett tuffare från CFR, Boondocker 2.0 styret har blivit avsmalnat och fått Polaris original hookar monterade och känns nu som handen i handsken. Förutom det så har vi monterat på ett magnetiskt nödstopp från Durapro, det gjordes från dag ett och vi kan inte annat än ge denna produkten en stor tumme upp. Smidig att arbeta med och den hittar alltid rätt.

 Vi börjar känna oss grymt nöjd med årets Khaos från Polaris, det är en riktig läckerbit som helt klart drar ögonen till sig. I nästa artikel kommer gå in djupare i hur dessa produkter har påverkat maskinen, fram till dess hoppas jag ni har det bra där ute i snön.

RP GLASFIBER Kortningskitt, bakbåge

DUELL Mattor, styren.. 

Swetown Dekalkitt 

Motorhuset Variatorkitt

Woodpecker Släpintheface

Se fler SledtraxTV

Kontakta din lokala Polaris handlare:

SN MOTORSERVICE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

LINDROTHS MOTORCENTER

TIDY POWERSPORTS

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen