Nyheter
POLARIS 2025 LINEUP
Polaris har just avslöjat sin 2025 lineup, och vi skoteråkare kan förvänta sig en rad spännande nyheter. Bland höjdpunkterna hittar vi en helt ny version av Titan, som nu är byggd på det innovativa Matryx-chassiet. Även Pro RMK-modellen har genomgått ett fat camp och är nu lättare än någonsin tidigare, något som utlovar att ta lössnökörning till helt nya nivåer. För dem som söker adrenalinfyllda race-upplevelser, introducerar Polaris nya motoralternativ i sin XCR-lineup, vilket säkerställer att varje åkare kan hitta den perfekta matchningen för sin körstil. Dessutom lanserar Polaris ett nytt ”smart” stötdämparsystem på sin VR1-modell, vilket erbjuder en oöverträffad anpassningsbarhet och komfort under varierande förhållanden. Med dessa uppdateringar fortsätter Polaris sin utveckling och 2025 års lineup ser ut att bli ett av de mest spännande släppen på länge.
TITAN I NY KOSTYM OCH MED 650 MOTOR!
Titan har under flera år varit efterlängtad i nya Matryx Plattformen och till 2025 blir många skoteråkares dröm förverkligad. Lättare och med massa finesser ska denna allsidiga maskin ta familjen, renägaren eller den som arbetar i skogen på äventyr. Något som är nytt är geometrin i boggie som numera heter IGX 155 ”rear suspension” som ska göra en än bekvämare upplevelse. Längst baktill hittar vi en helt ny flip kallad backtrack 2.0. Du har en stort rack med last för hela 56 kg och stänklappen går enkel att ta bort och sätta dit, för en smidigare backning eller vid tung last. Till Sverige kommer modellen med QS3 stötdämpare från Fox med 3 klick lägen, vilket gör det enkelt att anpassa maskinens egenskaper efter önskemål. Framtill hittar vi böjda a-armar och högre spindlar för bättre markfrigång. Under huven hittar vi den beprövade 650 motorn som ger ett rappt gassvar och härlig backshift. Motorn är även vinnare av Sledtrax stora 600 test som släpptes för någon vecka sedan. En maskin fullproppad med nyheter som ni även kommer kunna läsa mer om till hösten där vi delar med oss av våra första körintryck.
XCR 9R
På ledfronten hittar vi en värsting racer XCR nu med valmöjlighet att få både 650 motorn eller den värsta fabrikstrimmade motorerna av dem alla, 9R! Dessutom är maskin byggbar i Snowcheck fram till den 27 mars där du kan ändra konfiguration och lägga till massa tillbehör med mera.
POLARIS RMK LÄTTVIKTAREN HAR BLIVIT ÄNNU LÄTTARE + EN INSTEGSMODELL KALLAD SP
På RMK modellerna ser vi en hel del uppdateringar inför nästa säsong och vi ser att största fokuset varit på lägre vikt men man har även sett över funktioner som tar RMK modellerna ytterligare ett steg framåt i utvecklingen. Om vi börjar med förar-ergonomin så är fotstegen uppdaterade med större hål för bättre genomsläpp av snö samtidigt som den längsgående infästningen mot tunneln vinklats så man inte har någon horisontell kant där snö och is kan fastna, nu har man istället vinklat upp fotstegen mot chassit. Tittar vi längre bak vid drop bracketsen så har man gjort om både stag i fotsteget men även infästningen för boggien vilket gjort att det knappt finns något kvar för snö och is att fastna i. Även dynan har omarbetats med en lägre höjd och smalare sits för att ytterligare förbättra ergonomin vid teknisk körning samt att sänka vikten.
Drivaxeln som sitter nästa år med 3,5″ delning har blivit omgjord för att vara starkare och lättare och vikt har man även sparat i lyset som fått en nygammal design. Det är ett nytt lyse men uppbyggt liknande som på Axys modellerna för att ge en bredare ljusbild och lägre vikt.
På styret känner och ser man skillnad vid gashandtaget som är helt nytt med en gasvajer som är kapslad och hela konstruktionen minskar risk för frysning, sen känns det väldigt bra i handen också. Rmk´n fortsätter sin utveckling i kampen om klippiga bergen och vi ser många välkomna uppdateringar. Dessutom kommer en lite enklare utrustad SP modell som vi tror kommer bli en storsäljare här i Norden med 650 eller 850 motor och med mjukare fjädring och lång tunnel till ett dunderpris från 179.900-199.900!
POLARIS INDY VR1 DYNAMIX – FJÄDRING PÅ EN HELT NY NIVÅ!
En av de absolut största nyheterna från Polaris inför nästa vinter sitter på deras Indy VR1 ledmaskiner som tagits till en helt ny nivå när det kommer till fjädringen.Och de kommer utrustade med Dynamix semi-aktiva fjädring som erbjuder en unik förmåga att kontinuerligt justera alla fyra stötdämpare i realtid. Detta ska säkerställa en optimal väghållning genom varje sväng, oavsett underlag.
Dynamix modellerna har tre huvudinställningar för fjädringen: Komfort, Rally och Extrem. Komfortläget erbjuder den mjukaste fjädringsinställningen för en skön åktur med minimal ansträngning vid styrning. Rallyläget är designat för att hantera bredare variation i körningen, från höghastighetskurvor till varierande terrängtyper. Extremläget, som är den mest aggressiva inställningen, är skräddarsydd för de tuffaste led partierna och höga hastigheter.
En av de mest framträdande fördelarna med Dynamix systemet är att man får ett väldigt brett användningsområde som klarar olika typer av körning automatiskt. Detta uppnås genom en patenterad Inertial Measurement Unit (IMU), som noggrant övervakar och analyserar fordonets rörelser, lutningar och andra kritiska data i realtid. Denna information används sedan för att justera stötdämparnas position och kompression. Dessutom är Dynamix systemet fullständigt integrerat med Polaris 7S Display, drivet av RIDE COMMAND. Detta gör det möjligt för förare att enkelt övervaka och justera fjädringsinställningarna direkt från sin snöskoter där man även ser hur stötdämparna aktivt jobbar i displayen.
Polaris 2025 lineup ser onekligen intressant ut. Vi kommer gå in mer i detalj på alla nya maskiner från Polaris till hösten där ni också kommer få läsa och titta på våra första körintryck om maskinerna. Så håll till godo!
Läs några Sledtrax Testar
Beställ din POLARIS SNOWCHECK