Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS 650 TITAN NORDIC PRO – STARK & STABIL!

Vårkörningen står för dörren med familjeturer längs välpreparerade skoterleder och tidigare i vinter när snön låg djup ägnade vi oss åt sladdning samtidigt som vi passade på att testa vad vår Polaris 650 Titan Nordic Pro gick för med tungt motstånd bakom sig. Vi tog oss till Marsfjäll Mountain Lodge i Saxnäs, hjälpte Saxnässpårarna att preparera leder och vår skoter växte i anseende hos oss. 

Byggd för tuffa uppdrag

Polaris 650 Titan Nordic Pro:s matta är 50 cm bred, 394 cm lång, den har växellåda med hög- och lågväxel samt back, stabilt schassi med stadig dragbåge, rejäl fjädring och god förarmiljö – allt en arbetsmaskin behöver, förutom motorn kanske? Ska motorn med endast 650 cc klara av uppgiften? På senare år har många arbetsmaskiner utrustats med stora motorer, ibland också turbomotorer och vi har nog blivit lite bortskämda med dessa. Visst är det roligt när det bär iväg ordentligt längs lederna, men för själva arbetet med tung last är det viktigare att ha en bra växellåda där man kan välja hög eller låg växel.

650cc-motorn visar sig räcka till gott och väl för att sladda leden med bred och ordentligt nedsänkt sladd, den har ju faktiskt 135 hk att jobba med. Med lågväxeln i fungerade det riktigt bra att ta i gång ekipaget, mjukt och fint utan att påfresta remmen och väl i gång var det bara att åka på längs leden, fast visst kände vi att det var ett rejält lass vi hade bakom oss. Riktigt positivt var att oavsett platt mark eller uppförsbackar hölls motortemperaturen på jämn och bra nivå, mycket tack vare den fläktkylda kylaren.

Smidig i svåra situationer

Styrningen på Polaris 650 Titan Nordic Pro var överraskande god under sladdningen, där de nya skidorna TrailBreaker med aggressivare köl förmodligen bidrar. En annan faktor är konstruktionen i den nya förvinklade boggin BackTrak 20, som gör att mindre längsgående yta på mattan ligger an mot snön och gör därmed skotern mer lättmanövrerad. Man skulle kunna tro att den kortare anläggningsytan påverkar greppet mot underlaget, men mattans totala anläggningsyta ger absolut tillräckligt grepp på den hårda leden. Jag minns när man körde med last bakom skoter i slutet av 80-talet, då man fick bromsstyra genom kurvorna på leden, alltså komma med fart och bromsa just innan kurvan för att på så sätt få ned skidorna och kunna styra, men så är det ju absolut inte längre.

Under vårt arbetspass kände vi aldrig att vi behövde jobba särskilt mycket med maskinen, det var bara att åka på förutom vid en lite brantare backe där leden gjorde en tvär sväng och vi fick kliva över på yttersidans fotsteg för att förebygga att skotern skulle kunna dras omkull. Det gick så bra att vi till slut fick lätt hybris och körde rakt ut på en myr för att vända, men där gick vi bet, fick vackert kliva av skotern, hissa upp sladden och ta oss upp på leden igen – man lär så länge man lever!

Komfort för föraren

Det nya Matryx-chassit med sitt förmonterade drag och lastrack känns stadigt och rejält, med god sittkomfort och är lätt att förflytta sig på. Ett frågetecken dök dock upp redan när vi hämtade skotern från handlaren, hur skulle dragets konstruktion fungera när det gäller säkerheten?

Draget är delat i bakre delen, visserligen hålls den övre delen av draget på plats med en säkerhetssprint, men det är dock hög belastning och bitvis ryckiga rörelser i draget när man kör med släde av något slag påkopplat. Men hittills har draget fungerat riktigt bra, det är lätt att koppla på och av en släde även om man står i djupare snö då hela övre delen av draget öppnas, vi har heller inte sett att draget påverkats av vår körning, det är dock en sak vi kommer att fortsätta hålla ögonen på. En sak Polaris tänkt till om är det i baklyset integrerade backlyset, som vi inte visste om att vi behövde men nu förmodligen inte vill vara utan i framtiden. Riktigt bra att ha vid på och avkoppling av släde eller vid arbete bakom maskinen när mörkret har lagt sig.

Sammanfattningsvis

Så vad blir vårt intryck av Polaris 650 Titan Nordic Pro i rollen som arbetsmaskin? Den får klart godkänt! 650cc-Patriotmotorn levererade mycket mer än vad vi kunde tro, den är dragvillig och pigg, men också behaglig att köra då den jobbar på utan större vibrationer, men som alla andra tvåtaktare får man stå ut med doften av tvåtaktsavgaser i kläderna när man kommer hem. Den känns genomtänkt i rollen som arbetsmaskin, har bra lastutrymme och utrustning, är behaglig att köra långa sträckor på leden, dessutom utan att behöva fundera över varmgång. Nu återstår att njuta av familjeturer och fiske i vår femte årstid, vårvintern, väl mött i skoterskogen!

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Se POLARIS TITAN REVIEW

Gillar ni kläderna? Kika in SCOTT

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

BOOST RACING

TORD´S MOTORSERVICE

TIDY POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen