Året var 2018 när polaris släppte ut ett nytt monster på marknaden, en bredbandare med ett otroligt klös som fick konkurrenterna att ställa sig på tå. Fram till år 2020 har polaris slipat vidare på denna maskin och bland modellutbudet finner vi SP, XC och Adventure. Vi på Sledtrax valde att testa Polaris 800 Titan XC – ett busigare alternativ med fler än ett ess i rockärmen. Här är våra ord om den!
När man tänker på en bredbandad snöskoter är inte det första ordet som kommer fram sportig eller spännande. Men det är nog dags att programmera om skallen, Polaris Titan XC är och ändrar bland de traditionella tankarna kring just bredbandare. Givetvis är det fortfarande en stor snöskoter som har fullbred matta samt hög och lågväxel. Den klarar av att göra långa arbetsdagar med tung last utan att svettas, samtidigt som den är ett riktigt busfrö som inte skämmer ut sig vid inspirerad körning. Man känner minsann att det är en AXYS plattform som titanen baseras på, generna sitter kvar och likaså lekfullheten.
Under huven på skotern sitter den välbeprövade 800 Cleanfire motorn som har ett mycket trevlig gassvar samt bra styrka. Men hur går det med en rapp motor på en bredbandare som skall kunna dra tunga kälkar utan att slira i starten? Det går faktiskt förvånansvärt bra, variatorerna är mjukt bestyckade för en god harmoni i denna balansgång mellan sportskoter och arbetsmaskin. Nu är XC modellen den sportigaste av modellprogrammet Titan men trots detta sker smygkörning på lågväxeln med stor säkerhet och skotern upplevs inte för ivrig eller aggressiv.
När vi lägger i högväxeln och ökar farten längs leden får stötdämparna jobba hårt. Dags att stanna till och justera upp kompressionen – fort gjort på Fox QS3 stötdämparna. Det är faktiskt riktigt bra stötdämpare som vi ser på denna skoter, med en stor justering som gör att man kan köra åka lyxigt med mjuka stötdämpare eller klicka upp dem på hårdare läget och kunna flyga över guppiga segment utan att riskera kast till följd av genomslag. Men den aktiva körställningen, den rappa motorn och de riktigt fina stötdämparna kan man pressa skotern hårt efter leden.
XC modellen, som är den sportigare modellen, är utifrån ett bredbandssegment utrustad med ett par något smala skidorna. Dem har Gripper skidorna som man bland annat hittar på Pro RMK modellerna. Dessa ser till att öka greppet i svängarna men det är på bekostnad av bärigheten i lössnön. Nu sitter som sagt dessa skidor på RMK modellerna och man kan tycka att allt skall vara frid och fröjd. Man skall dock ha i beaktande att Titanen trots allt inte är en RMK och för den som är van att köra traditionella bredbandare kan dessa skidor upplevas aningen smala. Nu är detta sällan något problem då körställningen för denna skoter är så pass upprätt och bra att man som förare är i en aktiv position direkt. Detta i en kombination med de väldigt önskvärda egenskaperna hos AXYS chassiet gör att man glider fram i lössnön utan problem med manövreringen.
Utrustningsmässigt är denna modell ganska spartanskt bestyckad från fabrik. Givetvis har den alla finesser som man önskar på en skoter av denna karaktär, med el-start samt luftkyld radiator framtill som standard. Och visst finns det lite förvaringsutrymmen, men esset i rockärmen är ”Lock and Ride” lastsystemet som gör att man kan göra många utrustningskombinationer bak på tunneln för att få med allt man kan tänka sig.
Slutligen kan vi intyga att Polaris 800 Titan XC uppfyller alla kriterier man kan ställa på en extrem bredbandare. Mångsidigheten är total!