Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

SKI-DOO FREERIDE 850 146”

2020 blir tredje generationen SKI-DOO Freeride i G4-Chassit. Här får du en maskin med massor av effekt, en fjädring som härstammar från crossbanan och lössnögener från Summit. Det gör den potent både på leden och vid sidan av. Trots få uppdateringar är den fortfarande en riktigt het potatis ute på marknaden, nu kör vi!

För led för lössnö

Freeride 146 tum är utrustad med 38 tum bred framvagn. Kanske inte det mest optimala för den mest utmanande lössnökörningen, men vid aktiv ledkörning kommer den väl till pass. Två tum bredare än Summiten är framvagnen, och det gör en otrolig skillnad på led de två ynka tummen.

Den beter sig stabilt när vi pressar den hårt på de krokiga lederna i de djupa norrländska skogarna. Motsvarande Summit med 36 tums framvagn får vika ner sig ganska omgående. Visst spelar även dämparna in. Med Kyb pro 36:or i framvagnen och Kyb pro 40 i Boggien får guppen bli riktigt stora och otäcka innan man börjar fundera på att dra ner på tempot. Förstärkningar sitter generöst monterat på chassit för att utstå stora påfrestningar. 146:an har lite mera gods som förstärkning än de längre Freeride. 

Som sagt så är Freeriden i det närmaste oförändrad i jämförelse med fjolårets modell. Den största uppdateringen hittar vi på fotstegen. Fotholkarna har fått sig en omarbetning för att kunna släppa igenom mera snö. Denna förändring har gjort fotstegen betydligt bättre.

Tidigare har vi upplevt att Freeridens fotsteg lätt bygger snö längst fram där tårna hamnar. Denna gången under provkörningen var det hela tiden fritt framför foten, trots den lösa snön, som gärna smälter och hamnar längst fram vid foten.

Freeride 146 tum är extremt mångsidig och en fantastisk rolig lekmaskin. Lutar man sig bak i lössnön så kan skidorna peka mot rymden så länge föraren vill eller törs. Det låter kanske som en ofantligt dålig klättrare, men med lite lut mot styret klättrar denna krutdurk riktigt bra, och är man inte nervös av sig och vågar hålla högertummen stumt mot styret så är det gravitationen eller psyket som sätter stopp. 

Motorn

850-motorn som fram till 2020 har funnits i tre säsonger har ett enormt bottenvrid och en sagolik rapphet. Minsta rörelse med gastummen och motorn svarar handlöst. Där 146 tum kan anses för kort i djupsnö räddar man upp många gånger av ett kvickt gassvar och massor av power från rovan. T-motion ger smidighet utanför leden, medans den 38 tum breda framvagnen hjälper till med stabiliteten under hårdare ledkörning.

Freeride 146” kommer med mycket utrustning från fabrik. Elstart sitter standard. Rejäla stötdämpare och isrivare. Ett förvaringsfack ovanför instrumenteringen gör att man får med sig ett par extra handskar eller goggles. Vill man ha ännu mer förvaringsutrymme finns Lin-Q systemet att tillgå, samt en drös med väskor i olika storlekar eller andra tillbehör att montera. Är man kluven och har svårt att välja mellan led och eller lössnö är SKI-DOO Freeride 146” absolut en av kandidaterna man ska kika på!

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Ski-Doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

AUTO-BLÅ

E-SON

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen