Kontakta oss

Trax impressions

POLARIS 850 INDY VR1 – SYLVASS LEDPISKARE I NY KOSTYM

Polaris har alltid haft stenhårda ledpiskare och på fabriken i USA har man inte legat på latsidan på länge. Redan 2010 var man och nosade bland de snabbaste ledpiskarna när Polaris Rush kom ut. En maskin med ny bakfjädring och nättare chassie som visade sig vara en hit och efterföljdes 2015 av nytt utseende med Axys rush. Inte att förglömma är att polaris däremellan har uppdaterat med nya motorer i maskinerna och nu till 2021 lanseras en helt ny plattform, Matryx. Vi fick förmånen att köra POLARIS 850 INDY VR1 sylvassa ledpiskare och detta är våra första intryck.

POLARIS 850 INDY VR1

Utseendet är rått, tilltalande och mystiskt på något sätt. Matryx plattformen har en helt ny finish som är oerhört genomtänkt, här har man inte slängt ihop något. Ska man vara med om att ta marknadsandelar gäller det att släppa ”rätt” nyheter. Nu när innovation och finish är lika högt värderat som motor och kamhöjd var för några år sedan.

En ny touch display på hela 7 tum som fungerar med handskarna på och som ställer om ljusstyrkan själv beroende på omgivning är precis vad jag nämnt ovanför, en smart och genomtänkt innovation. Interfacet är enkelt och tydligt, precis som man vill ha det som förare.

När jag sätter mig på maskinen känns den direkt mer kompakt och nättare. Polaris har smalnat av skotern hela 12 cm och gett föraren 8 cm mer plats för knäna. Likheten att sätta sig på en motorcross är slående, hög förarposition, smal dyna och tydlig överblick är första tankarna.

POLARIS 850 INDY VR1 Rider: Peter Eriksson

Hur är nya 850 Indy VR1 Matryx att köra?

Vrider om nyckeln och puttrar iväg längs Hemavans flygraka. Efter någon kilometer hamnar vi på skoterleden. Nu slås man av tanken, vi befinner oss på en nypistad skoterled och sitter på en av de värsta ledpiskare någon tillverkare någonsin producerat. Hornen växer, tummen pressas mot styret och adrenalinet rusar. Här går det fort, kanske lite onödigt fort men hajar till och nyper på bromsen som tar riktigt jämt och hårt. Därefter tar man första kurvan med ett skratt innanför hjälmen och blir påmind över hur kul det är att köra ledmaskiner, framförallt när man får pressa dem.

POLARIS 850 INDY VR1 Rider: Peter Eriksson

Fortsätter någon mil i varierande terräng. Snäva kurvor i skogslandskap ersätts med långa rakor i öppen terräng, ledkors efter ledkors erövras och stötdämparna i kombination med Polaris Race IFS framvagn gör ett fantastiskt jobb. Cobra mattan greppar bra på underlaget och fullgasrepor växlas mellan snäva kurvor och tvära inbromsningar. Efter någon timme har jag hunnit köra mer än vad min gamla kropp klarar av. Man är helt enkelt för dåligt tränad, och med sviter av en bruten fot förra året börjar värken komma. Nu är det tyvärr dags att vända hemåt i ett lite lugnare tempo.

POLARIS 850 INDY VR1 Rider: Tomas Hansson

Så hur sammanfattar vi denna Ledpiskare?

Vi har alltid haft ett stort hjärta för friåkningen i djup snö och kuperad terräng. Med det sagt så har undertecknad inte kört alltför många ledmil mer än fram och åter till fjället. Men låt mig utrycka mig såhär, efter en provtur med nya Polaris 850 Indy VR1 har jag funnit en ny glädje inom snöskoter som är tabannemig minst lika kul, ledåkning!! Och det hörni, det är ett riktigt bra betyg.

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Polaris handlare:

CAMP GAUTO

TIDY POWERSPORTS

MOTORHUSET

PROENGINE

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen