Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

LYNX 69 RANGER – SMIDIGARE ÄN NÅGONSIN?

Mångsidigheten är något som under en lång tid förbättrats på snöskotrar. Om man kollar till Lynx produktutbud ser man att framförallt cross-over modellerna blivit allt mer mångfacetterade och att köregenskaperna och körkomforten tagits till nya nivåer. Inför 2021 har Lynx lagt stort fokus på det tunga artilleriet och lanserar just dessa egenskaper på nya modeller med Radien X-plattformen. Detta har man gjort på både 500 mm och 600mm mattbredder, vilket innebär att den välkända och välrenommerade 69an är åter i ny skepnad!

LYNX 69 RANGER

Lynx 6900 eller nu mer 69 känner nog alla igen. Om man inte spenderat timtal bakom styret i tjänst så har man i alla fall en bild av vad det är för en modell. Är man inte insatt så är det modellen som alltid står bredvid vändstationen på skidliften och som håller anläggningarna på fötter. En välrenommerad ardenner som med rötter från 90-talet varit sig lik de senaste åren. Efter den välkända 6900an som kom 1997 har man dock fått se ett antal nya modeller och den större nyheten var senast 2017 när 69 Yeti kom till marknaden med 900 ACE-motorn. Men till år 2021 slår Lynx på stora trumman och rullar ut Radien X-plattformen på denna arbetshäst.

LYNX 69 RANGER

När man läser igenom specifikationer för den nya Lynx 69 Ranger står det klart att detta inte är en simpel facelift. Det är många förbättringar som utlovas när man bland implementerat EasyRide boggien. Nya Radien X-plattformen innebär bland annat en viktreducering samt en centralisering av massan. Sedan får man på köpet en förbättrad växellåda som gör det enklare att välja växel med hjälp en elektromekanisk lösning. Själva designändringen har infört ett smäckrare utseende på skotern och man har även fått med en del praktiska förbättringar. Exempelvis minimerar man snöintaget i skotern genom att ta bort den tidigare låga skarven mellan sidokåpan och bukplasten. 

LYNX 69 RANGER

Den nya EasyRide boggien är ett kapitel för sig, men den har bland annat en fiffig funktioner i form av en smidig justering av fjädringen, som gör att man på ett relativt enkelt sätt kan anpassa boggien efter lasten. Sedan har skotern fått en flackare attackvinkel vilket resulterar i bättre flytförmåga i lössnö och slutligen har man kapat hela 11kg jämfört med tidigare PPS 6900 boggien. Detta samtidigt som man påstår sig ha ökat komforten och reducerat ljudet från drivbandet.

LYNX 69 RANGER

Ser man till modellvarianterna av 69 Ranger är familjen uppdelad i denna standard-modell med en prislapp på ca 161 900kr, följt av en touringvariant vid namn Snowcruiser från 173 900kr och slutligen den häftigaste modellen, Alpine, med en prislapp på 192 900kr. Den sistnämnda modellen har utöver en del extrautrustning även avsevärt högre effekt när man genom att överladda 900 ACE motorn tar ut hela 150 hk.  Om detta är nödvändigt när man skall sladda skoterleder, det låter vi vara osagt. Men skall man på kort tid ta sig upp för en skidanläggning med tungt lastad släde så kommer man nog finna detta högst intressant.

LYNX 69 RANGER

Tyvärr fick vi inte möjlighet att provköra just denna modell som ett resultat av den pandemi som drabbade världen inför säsongen 2020. Därför kan vi ännu inte uttala oss om hur dessa förbättringar känns och hur maskinen är att köra. Men allt talar för att 69 Ranger har blivit snäppet smidigare och att komforten nu skall vara på topp. Det är därför inte svårt att gissa om vi är sugna på att i år få sätta tänderna i denna modell för en riktig provkörning!

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala LYNX handlare:

SN MOTORSERVICE

AUTO BLÅ

LINDROTHS MOTORCENTER

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen