Sledtrax testar
POLARIS 850 KHAOS- KHAOSEN TAR UT SINA FÖRSTA SVÄNGAR
Vintern är i antågande och längtan efter den första körningen är som alltid väldigt stor. Längtan efter att få köra sin splitternya maskin eller bara få köra överhuvudtaget kan helt ta över. Kung Bore är förlåten för fjolårets snöfattiga fasoner, nu stundar förhoppningsvis en ny betydligt snörikare säsong. Det är hög tid att dra i startsnöret på min Polaris 850 Khaos, nu kör vi!
Internet kokar i vanlig ordning som sig bör, vart är snön? Vart hittar man den djupaste snön? Vilket snödjup är det här och där? När det börjar spruta av dessa kommentarer så vet man att säsongen närmar sig med stormsteg. Personligen så har utgången ett par säsonger i rad inte varit framgångsrik sett till det materiella då iver att ge sig ut i för lite snö har resulterat i trasiga maskiner. Det är vi fler på tidningen som kan skriva under på.
Men man vill verkligen ut i den nylagda snömattan som ligger lockande på marken. I år väntade jag med första körningen betydligt längre än vad jag i vanligtvis brukar göra. Det kan ha att göra med att fem dagar bakom styret i Revelstoke hjälpt en hel del mot den värsta abstinensen. Vi snackar alltså om första körningen med Khaosen här hemma, för totalt sett så avverkades 35 mil i Revelstoke i december.
Efter ett ryck i snöret står motorn och värmer upp, hjälmen knäpps och handskarna rättas till. Det är femton minusgrader och strax innan klockan nio på morgonen. Snödjupet är i runda slängar knädjupt, men vad gör det? Här ska vi få känna på årets heta nyhet från Polaris, Mr Khaos! Vi smyger i väg efter en frusen myr, så fort alla oljor blivit varma och remmen nått arbetstemperatur ökar tempot.
Motorn som vid detta tillfälle inte gått mer än ett par kilometer bör inte utsättas för alltför hårt tryck men det är svårt att låta bli att inte nypa in högertummen mot styret. Gasvaret är lika glasklart som en blixt från blå himmel. BRPs 850 har upplevts som en galet rapp maskin på gasen, men undra om inte denna är snäppet vassare? Flinet som döljer sig bakom hjälmen lyser i det närmaste genom. Det känns som att det här kan bli en trevlig bekantskap i vinter.
Polaris hintar att rullevändningar ska vara lättare att göra med en POLARIS 850 KHAOS än en standard Pro RMK. En sak är då helt klart säker, att lyfta på skidorna och länge, det är det absolut minsta problemet Khaosen har. Det är barnsligt roligt att med gasen och lite vikt bakåt kunna balansera på vändhjulen. Vi forcerar fram och tillbaka på en myr och maskinen går väldigt rent med tanke på att trippmätaren endast visar någon kilometer. Med färska minnen bevarade från fjolårets premiär så låter vi denna gång myren bli huvuddestinationen.
Längtan efter berget som bara vilar ett par hundra meter bort är givetvis stor. Men de synliga stenarna och de lätt dolda stubbarna får mig att fånga förnuftet. Mer snö kommer och även tid att sätta tänderna i bergssidan. Okej, en liten chansning i en öppning blev det allt. Men den här gången gick det vägen.
Med närmare fem mil på POLARIS 850 KHAOS kan vi ändå sammanfatta de allra första intrycken. Motorn går riktigt rent men efter fem mil känns det att den håller på att finkalibrera sig och vi räknar skarpt med att den kommer att gå som ett gammalt schweiziskt klockur när den genomgått inkörningsprogrammet. Fjädringen har vi även känt lite på. Jag föredrar en ganska mjuk och följsam setup och med de nya Velocitydämparna känns det som att vi under vintern ska hitta hem på en vettig inställning.
En sak som jag redan nu stör mig på, det är låsningen till kåporna. Istället för att ha fasta vred på kåporna som i fjol, måste man nu dit med en nyckel för att öppna sidokåporna. När snön packade blev det lite halvknepigt att få upp kåporna. Nu efter att vi fått bekanta oss en aning är det hög tid att montera lite tillbehör och annat smått och gott, håll utkik efter nästa uppdatering!
Läs fler Sledtrax Testar
Kontakta din lokala Polaris handlare