Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS 850 KHAOS – SÄSONGEN RUNDAS AV

Nu är våren här och vi kliver in i en annan fas av skoterkörningen. Det mjuka fluffet har bytts ut mot hårda morgnar med undermålig kylning för både slides och motor, för att andra dagar vara blött och riktigt slushigt. Nu går det även att kika lite högre upp än när snön låg meterdjup, och sikta mot de brantare delarna av bergen. Vi har även dragit pulka efter Khaosen, och mycket mer.

Polaris Khaos

Om vi kikar tillbaka i ryggsäcken så kan vi säga, utan att spänna bröstet till sprickningsgräns, att Polaris Khaos är en riktig fullträff direkt från kartong. En läcker design, busig så det står härliga till, och ett gäng riktigt bra stötdämpare. Fast vi fick böka en aning med dämparna för att få dem att lira som vi ville. Nu närmar vi oss 100 mil på mätaren och hittills har vi inte varit med om några större problem.

Det har kommit en ny mappning till Khaosen men det är inte något vi testat då jag tycker den har gått väldigt bra. Inte ett enda stift har vi bytt på den, vilket den nya mappen ska råda bot på och tillsammans med att motverka spikningar. Såklart förutsatt att man nu upplevt de problemen, något som vi klarat oss från.

Polaris Khaos

Om vi återgår till dämparna så har vi fått laborera en del. Men efter lite spännande av fjädrar hit och dit, samt testat ställa in hög- och lågfartsjusteringen så har vi äntligen hittat rätt. Nu är det betydligt enklare att få dem som jag vill när man hållit på att skruva i dem ett tag. Fast det är egentligen som med allt annat, när man kan så är det enkelt. Klättring och teknisk skogskörning med Khaosen har imponerat stort på mig.

Maskinen har otroligt fin balans. När man kommit till ett mysigt berg med tät vegetation och hittat den där linjen som ser nästan omöjlig ut, ja då har det bara varit att ta mod till sig, sikta och skjuta! Det har långt ifrån lyckats varje gång, men med en maskin man kan lita på mellan benen, så har vi hittills klarat av att reda ut alla missöden utan trasiga ben eller trasig skoter. 

Polaris Khaos

Har man kört mycket Pro tidigare, så får man allt vänja om sig en aning med Khaosen. Skidorna pekar mycket och ofta mot himmelen. Men trots det så är den en fantastisk klättrare. Man får dock balansera lite mer när skidorna sällan tar i snön vid klättring vertikalt.

Tillvänjning går dock fort, lite mer fart i inrunnen löser det mesta. Ligger det hinder i vägen i form av t.ex en sten eller stock så behöver man sällan tvivla. Med en smekning på gasen hissas skidorna och hindret kan passeras lekande lätt. 

Polaris Khaos

Hur har det gått att dra pulka med maskinen? 

Nu på vårkanten är grillning av varma mackor något som står högt på schemat för familjen. Vi givetvis kopplat en pulka efter skotern för att kunna dra med den lilla skotern till barnen, och vissa dagar nilapulkan, när resorna blivit längre.

Dragbågen från Jiig-produktion är som tidigare nämnt inte bara snygg, utan tillräckligt stabil för att koppla pulkor bakom. Den har även fungerat betydligt bättre än originalbågen vid fastkörning, tack vare bågen som går upp ovanför chassit. Khaosens kylsystem är inte riktigt dimensionerat för att släpa saker efter sig i låga hastigheter, men när snön har fått blöta upp sig i solens sken så har det fungerat bra att dra med maskin. Den gamla pulkan hade dock behövt en svanhals. Men den är tydligen inte alltför oskön enligt passagerarna, då den lutar skönt likt en gammal fransk fåtölj.

Polaris Khaos

Hur har remmarna hållit?

En sak som jag är väldigt imponerad över är att remmen verkar vara odödlig. Nu bara för att jag skriver det här lär den sprängas i tusen bitar inom nästa mil. Men den ser ut som ny.

Den har genomgått nära 70 mil av rent puder och ungefär 30 mil av tung blötsnö och ser fortfarande ut som den gjorde då jag hämtade ut maskinen. Jag har varit noga med att kontrollera att den legat rätt  i variatorn för att slippa remslir. Den har blivit uppjusterad tre gånger, för att ligga rätt. Med andra ord så har den ingen tillstymmelse till remätning.Detta verkar gälla både med och utan variatorkittet från Vilhelmina Motorcenter.

Nu när den rullat 100 mil kommer den inte gå så mycket mer tyvärr. Både Corona och andra bullar sätter stopp för årets fjällvistelser. Men än är säsongen inte riktigt över då snön fortfarande ligger meterdjup utanför knuten. Förhoppningsvis hinns det med lite mera av slushkörning innan solen tinat bort vinterns spår. Jag är i alla fall väldigt nöjd med Khaosen och vi har haft en i det närmaste helt krångelfri säsong. Vilken maskin, och vill man inte göra den mer personlig, så är den 100% färdig vid utcheck från handlaren.

Läs fler LÅNGTESTER

Kontakta din lokala Polaris handlare:

MOTORHUSET

PROENGINE

TIDY POWERSPORTS

CAMP GAUTO

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen