Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

ARCTIC CAT RIOT X – MULTITALANGEN SAMMANFATTAS

Arctic cat Riot X är modellen som skulle vara lika bra på alla områden 50/50 led och lössnö. Under vintern har vi testat denna maskin i varierade förhållanden med allt från is till puder både efter led och ute i terrängen. Har den då levt upp till Arctic cats reklam med att vara lika bra på alla områden, ja det är hög tid att ta reda på det i vår slutsummering av denna crossover.

Arctic cat Riot X

I början av denna vinter hade vi en hel del plusgrader och med värmen blev det också isigt ute på lederna, även nu på vårkanten har det varit isiga förhållanden med varma dagar och kalla nätter. Oron med det blir givetvis varmgång av motor då det inte finns snö som följer med mattan till kylarna, men här har vi blivit positivt överraskade över Riotens kylkapacitet.

När det varit som isigast har vi givetvis fällt ner isrivarna för att både skona slides men även hjälpa till med kylningen och vi har aldrig haft några som helst problem med varmgång. Riktigt imponerande och kylarna som sitter i hela tunnelns längd gör jobbet galant på denna Crossover.

Riot X in action

Årets 800cc stora tvåtaktsmotor från Arctic cat fick en rad uppdateringar för att matcha konkurrenterna effektmässigt. Och motorn har gått riktigt bra även om det känns som det fortfarande saknas lite pulver mot 850 motorerna. Dock är det svårt att veta när det är många parametrar som spelar in, greppet i mattan, variator-kalibrering eller vilket före man kör i för att nämna några.

Maskinellt har Rioten skött sig med beröm godkänt då vi inte har behövt lyfta på huven på hela vintern. Vi har inte uppmätt någon oljeförbrukning men vi har ändå kunnat se att det gått imponerande lite olja under säsongen.

Arctic cat Riot X

Variatorremmen har också suttit orörd under långtestet även om det blivit alldeles för kort på grund av viruset som flyger runt i världen. Här har Arctic Cat ett eget system som ser till att remmen alltid är rätt spänd och det sker helt automatiskt.

Köregenskaperna då? Har den verkligen levt upp till att vara den ultimata Crossovern? En maskin som ska vara bra på allt får det samtidigt väldigt svårt att kunna vara ”bäst” i ett område och det gäller även på Rioten.

Här måste vi ge Arctic Cat beröm då denna maskin verkligen är en mix av lössnö och ledmaskin. Vi har riktigt bra lössnöegenskaper med bra bett i 51 mm Challenger mattan även om vi inte kan jämföra den mot en renodlad Mountain cat med högre kammar och längre matta. Det är samma när det kommer till ledegenskaperna som också står sig riktigt bra även om man inte riktigt kan jämföra den med en renodlad ledracer som ZR modellerna.  Den vertikala styrstången med ställbar höjd passar mer vid körning utanför leden där vi kan härja runt i pudret och drivor. Däremot blir styret lite väl rakt upp när det är sittande körställning som gäller.

Riot X

Arctic Cat har genom åren sällan sparat in kostnaderna på stötdämpare och Rioten är inget undantag, här sitter det en full uppsättning FOX QS3 stötdämpare med snabbjustering. Vi har mestadels kört på läge ett som är det mjukaste då vi har känt att fjädringen har fungerat både vid led och lössnökörning.

Den största justeringen vi har gjort är att öka fjäderförspänningen på centerdämparen samtidigt som vi släppt lite på stötdämparna i framvagnen. Det tillsammans med en justering av toe out på skidorna gjorde maskinen betydligt mer lättstyrd och den känns lite mer lekfull. Vid tuff körning har man snabbt kunnat klicka om till läge två eller tre och stötdämparna blir styvare. 

Sammantaget kan vi konstatera att det är en maskin som är bra på allt utan att riktigt kunna matcha renodlade puder eller ledmaskiner. Men det är ju det som var själva idén bakom denna crossover som Arctic Cat gjort ett riktigt bra jobb med. 

Läs fler: LÅNGTEST

Kontakta din lokala Arctic Cat handlare:

NAVIS POWESTORE

SKOTERDELEN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen