Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146 – SLUTRAPPORT

Vårens sista dagar är i antågande vilket innebär långa dagar i fjällen i den sista blöta snön som bjuder på många goda minnen, men det innebär även slutet för detta kapitel. Med en lång vinter bakom oss ser vi nu fram emot att få lämna våra ord om hur säsongen varit bakom styret på vår långtestmaskin från Polaris 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146!

Trots att våra tankar inte ännu lämnat vintern är det dags att summera säsongen som varit och hur det gått med långtidstestet av vår Polaris RMK KHAOS MATRYX SLASH 146, den korta lössnömaskinen som under säsongen visat sig vara ett riktigt kapabelt busfrö. Att maskinen kommer med Serie 6 mattan ser vi som ett mycket lämpligt all-round alternativ då den ger lagomt med grepp i de flesta typer av snö. Tack vare den kraftfulla 850 Patriot motorn i kombination med 146” Khaos boggien kan man när som helst åka på vändhjulen i de flesta snöförhållandena. Och då serie 6 mattan har ett lite snällare mönster och en aningen mjukare gummiblandning upplever vi att maskinen bygger fart väldigt bra, även vid lössnökörning. Men när snön blir allt hårdare kan en matta med styvare kammar komma till pass, och då är det tacksamt att skotern har 2,86” delning vilket ger ett stort utbud av mattor att välja bland.

På denna maskin har vi kört samma matta hela säsongen och hållbarheten bedömer vi som klart godkänd, små skador syns men inga kammar har lossnat och vi har bra med grepp kvar för kommande säsonger. Vi passade även tidigt på att byta framvagn till en variant från RPequipment, något som ni kan läsa mer om i tidigare artiklar. Denna framvagn har vi fått testa på riktigt då vi ännu en gång kvaddat en a-arm, och vi kan intyga att även dessa a-armar har en form av inbyggd säkerhet som gör att inte bulken på chassiet spricker om olyckan är framme. Reparationen var enkel och leveransen av en ny a-arm gick blixtsnabbt, precis som man vill ha det.

När vi nu fått på ett antal mil på skotern märker vi lite detaljer som efter denna körning kanske är att betrakta som helt normalt, men som ändå tål att nämnas. Exempelvis ser vi ett visst problem med att infästningen av skidorna, själva hålet i skidan, tenderar att bli avlångt relativt enkelt. Det kan räcka med att man ”stappar” med skidan mot ett hårt spår så att skidan ställer sig rakt upp. Efter sådan manöver är det nästan garanterat att hålet blivit lite ovalt och därmed mister man passformen mot skidgummit, vilket resulterar i en mindre precis känsla. Sedan har vi under föregående artikel nämnt ett bekymmer som vi upplevde med att mattan kuggade på drivhjulen. En lösning som fungerade bra var att montera ett par drivhjul från Avid samt montera ”anti-stab” axeln som man hittar på polaris lössnömaskiner med serie 8 mattan. Med detta på plats behöver vi inte alls vara lika noggranna med mattspänningen.

Under vår resa har vi även haft tillfälle att utvärdera förvaringsmöjligheter på maskinen och vi måste säga att facket framför mätaren är helt underbart. Den avsaknad av facket som man hittade under dynan på Axys är nu bortglömd och vid kortade kördagar har vi faktiskt klarat oss bra med enbart nyttja detta fack, där man rymmer förvånansvärt mycket saker. Sedan är det mycket praktiskt att använda tunnelväskor när man skall få med sig utrustning för de långa dagarna, där bland annat matlagning skall inkluderas. Vi har under säsongen provat två tunnelväskor, RMK Essentials samt lilla Burandt väskan där den sistnämnda nyttjar Lock and Ride systemet som är riktigt smidigt. Det gör det enkelt att ta lös väskan för att packa den inomhus innan avfärd eller ta in väskan för att låta den torka. Båda modellerna av väskorna har bra passform och utgör en väldigt bra funktion men enligt oss är det värt att lägga den extra slanten och gå på den aningen mer avancerade Burandt väskan, eller annan modell med Lock and Ride, då det systemet visat sig vara väldigt robust och har en riktigt bra funktion.

Det måste sägas att denna väldigt potenta lössnömaskin är någon alldeles extra när det kommer till busfaktorn. Redan på det konceptuella stadiet förstod vi att en 146” POLARIS 850 RMK skulle vara lekfull, men detta är en annan sak att uppleva det. Här är det nära till lek oavsett vart man är. Det händer ofta att vi tar en extra sväng upp för samma backe bara för att njuta an en färd till toppen utan att lämna ett endaste skidspår bakom oss. Eller det faktum att man ofta finner nere på myren där man lättsamt kan avsluta svängarna med barnsliga men ack så roliga skidres.

En annan egenskap som vi vill belysa är mångsidigheten. Inte bara att POLARIS 850 RMK hanterar lössnö samt bus. Vi ser att kylningen är väldigt bra för en lössnömaskin och faktum är att vi tog bort isrivarna redan efter första färden och har efter detta inte saknat dem. Trots lite hårdare snö håller sig temperaturmätaren på bra nivåer, det är snarare att man börjar oroa sig för slidesen. Detta måste vara ett resultat av att man har både den klassiska ”främre kylaren”, som man tidigare hittade på exempelvis SKS modellerna, samt en förhållandevis stor kylare som sträcker sig en bit bak på tunneln. Oavsett om man tänker ge sig ut i lössnön och bestiga berg eller om man vill ta en längre dagstur så är det något man går att genomföra med glädje på denna maskin. Bränsleförbrukningen anpassar man som vanligt med gastummen men vid lugnare körning ser vi att den är nere under 2 liter per mil, vilket är bra för en lössnömaskin som är relativt lågt drevad.

Våra sammanfattande ord om maskinen är att Polaris 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146 är en komplett maskin direkt ur kartong, som passar perfekt för den som har en varierande körning och där busfaktorn är av stor vikt. Vi skulle med glädje haft kvar denna maskin i vår testflotta under kommande säsong, vilket säger en hel del, men fler nyheter skall provas. Håll till godo för under nästa säsong skall en rad av nya modeller sättas på test!

Se vårt filmade test med KHAOS 146

Kontakta din lokala Polaris handlare:

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

LINDROTHS MOTORCENTER

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen