Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO – SLUTRAPPORT

Vintern är snart ett passerat kapitel och sommaren står precis runt knuten. Vi har parkerat vår långtestmaskin från Lynx Commander 900 ACE turbo, för att ge den en välförtjänt vila till kommande säsong. Med drygt 100 mil bakom styret har vi hunnit utvärdera många av de egenskaper som maskinen har att erbjuda och i denna artikel sammanfattar vi hur året varit samt hur långtestet gått, häng med!

Säsongen 2021-2022 har varit väldigt bra för att få testa en snöskoters egenskaper, om än vintern alltid tycks starta sent så kom det till slut stora mängder lössnö vilket gjorde att vi i ett relativt tidigt skede fick sätta lössnöegenskaperna på test. Under denna period var det en stor vanesak att lära om sig att inte leva på effekten utan att istället hålla sig flytande i snön. När man dock satt fast fanns det ett störande moment som vi önskar att det fanns en bättre lösning på, nämligen stänklappen som dras in under mattan när man backar bak för att kunna bygga fart upp på snön igen. Varför inte en löstagbar stänklapp för dem som önskar det? 

Inför kommande säsong kommer vi att byta mattan till en med 60 mm kammar, originalmattan från Lynx Brutal, för att få skotern att passa bättre för undertecknad som till syvende och sist hade vissa problem att vänja om sig vid ett mer passande körsätt för skotern i den lösa snön. Längre in i säsongen öppnades nya möjligheter för körningen, där vi gav oss in på fjällturer så väl som gediget arbete med vedhantering och sladdning. Vi har ofta behövt påminna oss själva att det är en bredbandmaskin som vi kör, inte minst vid ledkörning där skotern både känns extremt lättsamt att köra men även riktigt följsam. Den välfungerande Lynx Easy RIde boogien har enkel justering för ändring av fjädringen, en funktion som användes ofta vid byte av körsätt, till exempel när vi hade mycket last eller vid arbete med maskinen. Det är aldrig några problem med att skidtrycket blir för dåligt, även när man kopplat på ledsladden eller drar tyngre laster. Inte heller finner vi några problem när vi skall snirkla oss fram mellan träden, även här har skidorna bra med grepp. 

Lynx Commandern är en riktig allroundmaskin, från en kraftfull dragmaskin till en snabb fartmaskin. Inte minst är det den trecylindriga turbomatade 4-taktsmotorn som gör att vi gillar maskinen, den har ett härligt register och med ett enkelt knapptryck får man ut så olika egenskaper av motorn. 900 ACE motorn har funnits sedan 2014 i ett flertal plattformar, både skotrar och vattenskotrar. Motorn är därför välbeprövad och är en riktig slitvarg. Det som kan tala emot denna motor är dock vikten, såhär på våren när det är genomslagsföre är det såklart en nackdel med en tyngre motor och dagar som dessa kanske en 2-taktare är mer attraktiv. Bredare skidbelag kan nog kompensera en del, större bäryta minskar ju som bekant trycket mot underlaget, men problemet är inte så stort och därför har vi inte monterat sådana.

Under säsongen har vi kört en hel del med liten transportkälke vilken har kopplats av och på under turerna, låsningen på draget får ett stort plus då det är riktigt smidigt med en återfjädrande mekanik, kanske inte så märkvärdigt men mycket uppskattat – det är de små detaljerna som gör det. En annan detalj som bidrar till det positiva omdömet av Lynx Commander är det beprövade LinQ systemet, med sin stora bredd av produkter samt en otrolig smidighet att växla mellan tillbehören på maskinen. Med enkelt handgrepp byggs skotern om från trygg familjemaskin full av packutrymme, till smidig enmansleksak med plats för förare och enkel matsäck. Även demontering och återmontering av framrutan går väldigt smidigt, inga verktyg behövs så det är fort gjort när man ska ut på en mer inspirerad körning i skogen och vill ha full frihet som den lilla rutan ger i körningen kring träd och utstickande grenverk. Den stora rutan ger ett gott skydd från väder och vind vid körning i högre hastigheter längs lederna.

I det stora hela en problemfri, omtyckt maskin som är tystgående och vibrerar minimalt – det enda minuset är tyngden som vi har nämnt tidigare, men samtidigt så kommer ju undertecknad från avklädda, lätta djupsnömaskiner vilket kan göra att kontrasten mellan maskinerna påverkar omdömet när det gäller vikten. Med det sätter vi punkt för denna gång, nu ser vi fram emot sommar och sol innan vi blickar fram emot nästa vinter säsong!

//CHRISTER

Försäkra din snöskoter via SVEDEA

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Kontakta din lokala LYNX handlare:

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen