Säsongens första traximpression artikel är äntligen här och vi har även detta år fått möjlighet att kliva innanför portarna i polarisstallet för att ta en närmre titt på deras line-up som står på starlinjen inför säsongen 2020.Först ut att presenteras i het-luften är ingen mindre än Polaris 850 SKS ES 155”
Det finns få ämnen som berör en skoteråkare lika mycket som ämnet motor och effekt. Förra året lättade Polaris på skynket och släppte den helt nya Polaris 850 Patriot motorn, en minst sagt sjuhelsikes motor som gladeligen väckte den motorburne inom oss då den bjöd på mycket effekt. Polaris kommer självklart att fortsätta med sin hittills mest kraftfulla motor även i 2020 års SKS men de har putsat och finjusterat på vissa områden. Vi hittar bland annat en ny mappning i dessa maskiner.
Slimmade kåpor med en grym färgsättning till 2020 års modell och ett välbekant chassi är det första vi möts av. Polaris har minst sagt vunnit gehör med ett fördelaktigt yttre som väcker en känsla av kvalité, ja nästan lite lyx. Samma känsla väcks när man hoppar på maskinen, att Axys chassit varit och är en stor favorit bland många är inte underligt när den har en väldigt bekväm körställning som fungerar bra både i terrängen men även längs skoterleden.
På de flesta lössnömaskiner i dagsläget finner vi allt smalare framvagnar. På SKSen har de däremot valt att behålla den med 39 tums bredd och dubbla kylare. Detta för att bevara ett bredare användningsområde. En framvagn som funkar bra i såväl lössnökörning som ledkörning och dubbla kylare för dem som vill haka på en pulka eller liknande, vilket är något som verkligen uppskattas hos de som söker en maskin med mångsidighet. Det är fortfarande en grymt potent lössnömaskin även om PRO RMK modellerna är snäppet extremare på det området. Något som lever kvar i SKS modellen är även kedjehuset till skillnad från PRO RMK som har belt drive. I framvagnen hittar vi även där något som är bekant sen tidigare år, ställbara Walker evans dämpare.
Elstart som standardutrustning är något som värdesätts högt även fast det medför något extra kilo. Kilon som vi gladeligen tar då det är väldigt bekvämt och energisparande de gånger man satt sig i ett läge där det är tung jobbat att dra igång rovan manuellt.
Så hur är egentligen SKS-en att köra? Slår vi ihop Axys-chassit med 850 patriot motorn får vi en otroligt kompetent och konkurrenskraftig maskin. Med ett mycket genomtänkt och välbalanserat chassi med en motor som har bra gasrespons hela vägen i registret vilket gör att det verkligen väcks ett förtroende för maskinen. Den samarbetar fint med förarens vilja och att dra några härliga pudersvängar är en ren fröjd.
Men som förare på en SKS känner man direkt av att man kan köra betydligt mer avancerat än så. Maskinen fyller dig med trygghet och kontroll som ger självförtroendet en rejäl boost. Skråkörning med detta chassi är precis som vi tidigare blivit bortskämda med från Polarisstallet bäst i klassen, den bjuder inte in till några onödiga kast eller överraskningar. Den levererar stabilitet och kontroll även här.
Att den heter Snow King Special är ingen slump, det är en otroligt bra snövessla. Mycket på grund av att den inte hissar skidorna hela vägen till skyn, maskinen ligger lite mer i landet lagom och kraften finns verkligen där att hämta om så önskas. Den kliver även upp fint på snön när det är dags att ta sig ur de lite knivigare situationerna som man ofta lyckas sätta sig själv i.
Det som är extra kul till 2020 är att man kan bygga SKSen efter eget tycke och smak om man lägger sin beställning under Snowcheck perioden, där bland annat mattor och färger går att välja på. Polaris har här en minst sagt välslipad diamant som bjuder dig som förare på en körupplevelse med både kontroll och effekt på en maskin som står för mångsidiget.