Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

LYNX RANGER 49 PRO – EN MÅNGSYSSLARE MED EN HEL DEL KUNSKAPER

Lynx har alltid legat i framkant vad det gäller arbetsmaskiner med smala mattor. Något som föregångaren Lynx 3900 från 80-talet skvallrar om. Sen när Forest Fox gjorde entré och varit med några år, då fick man höra att nu var den absolut bästa maskinen tillverkad, det kunde inte bli bättre.

Besvikelserna var stora när Foxen gick i graven 2008. Tundran tog över rodret, men det blev aldrig riktigt någon aha-upplevelse som dom tidigare maskinerna varit. 2011 kom vändningen. Lynx presenterade Ranger 49 med stora drag från legenden Forest Fox.

Nu började det hända grejer, en ny Forest Fox var född. Men den var inte lika övertygande som foxen hade varit. En uppdatering 2013 gjorde flytet i snön markant bättre och ryktet om en fantastisk arbetsmaskin började sprida sig igen. 2015 kom ytterligare ett stort ryck uppåt, nytt chassi och en betydligt bättre snögångare hade nu Ranger 49 blivit.

Vi vart inte direkt förvånade att Lynx släppte en ny Ranger 49 så tätt inpå, men vi trodde det skulle dröja minst ett år till iallafall. Men i vår var det dags igen. Finnarna stod spända på scen för att få visa det senaste inför 2019, när skynket drogs av tittade en helt ny Ranger 49 fram. Denna gång i Radien-X plattform, en helt ny maskin från topp till tå. Givetvis har Sledtrax testat den, häng med!!

Det känns onekligen fräscht på något underligt sätt att sätta sig på Lynx Ranger 49. Här möts många ådror från Lynx dna-stege. Den höga rutan sitter där för dom kalla färderna längs sjön, med piskande vind och minusgrader långt under nollstrecket. Mattans kammar är höga men inte överdrivet tilltagna. Framvagnen är utformad för att tåla tuffa tag, med svängda a-armar för att slippa slå fast vid stenen när snön inte räckt till, eller stubben som stack upp när vi sakta gled förbi. Man blir minst sagt lite salig och en aning mer mogen än vad man egentligen är, när man sätter sig på maskinen med så mycket karaktär. Den är lite av skotervärldens Schweiziska armékniv.

Efter en kort förundran trycks startknappen in och den nya 600r-motorn med e-tec vaknar. Maskinen varmkörs och den går väldigt mjukt. Trots att den inte “rullat” många mil upplevs inte den där råheten som en färsk motor kan bjuda på. Tempen stiger, motorn är redo, nu kramas gasen mot styret. Variatorerna växlar mjukt och motorn reagerar omedelbart. Det blir aldrig det där utskjutet som en djupsnöracer levererar, men det svar direkt från motorn och en mjuk och fin uppväxling. Precis som det skall vara på denna typ av maskin.

Första sträckan vi passerar är led för att ta oss ut till öppnare vidder. Ledkörning med en Ranger 49 går alldeles utmärkt. Man sitter skönt på maskinen, rutan fångar vinden och stötdämparna som är HPG 36:or runt om sväljer gupp mjukt och fint. Den 36 tum smala framvagnen gör färden en aning vinglig, så vi håller nere farten och njuter av den natursköna omgivningen.

När leden är avverkad så breder vidderna ut sig, med fjällets björkar och härliga kullar av vitt guld, så spritter smilbanden upp. Nu kommer den smala framvagnen, den långa mattan och den ruggigt fina balansen till sin rätt. Vi provar att burka och snirkla lite snabbare mellan vegetationen. Här trivs Ranger 49 som fisken i vattnet. Efter ett misstag på en fjällknöl åker maskinen med förare ofrivilligt in under en björk utan åverkan på skotern.

Ja nu sitter vi väl fast här? i vanliga fall, på en Mountainmaskin, brukar det inte gå att backa sig loss så himla lätt i lössnö. Något skeptisk trycks backen in, motorn byter rotationsrikting och maskinen börjar varna för att backen är i. När tummen trycks mot styret så kommer även skotern bakåt. Trots den lösa snön är det inga större problem att backa loss dom tre nödvändiga metrarna för att bli helt fri, vi kan inte bli annat än imponerade! Varför Ranger 49 är så bra att backa med, även i lösare snö är den ledade delen i boggien längst bak. Är det så att man behöver dra tunga last med max tryck på mattan går det givetvis att låsa den ledade delen, smart!

Motorn som är vätskekyld har även utrustats med en fläkt för att kunna krypköras på dom allra hårdaste underlagen. Har man ägt en vätskekyld maskin vet man hur svårt det kan vara att hitta kylning en kall vårdag, med snö lik betong. Detta gör den väldigt intressant, inte minst för renskötare som måste kunna köra sakta med minimal kylning efter renarna. Många gånger på hårt underlag eller bristfälligt med snö. Lynx har även utrustat Ranger 49 med ett stort lasträcke och möjligheten att montera fyra stycken Linq-fästen. Behöver man lasta något eller montera en väska eller annat tillbehör finns helt klart möjligheten.

Gillar du att utmana, åka på utflykter med familjen, eller dra fram några stockar för att göra ved till brasan? ja då är det här helt klart ett hett alternativ.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Sunday funday! #sledtrax #snowmobile #sledtraxtv #alphaone

Följ SledtraxTV!

Till toppen