Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS 9R 146″ – THE UNICORN HAS ARRIVED!

Inför vintern 2023 var Polaris nya Patriot 9R en stor snackis, motorn som har kammat hem seger på seger i smyg med förare som Keith Curtis bakom styret skulle bli tillgänglig för gemene man. Det utlovades ett gassvar som ingen orginalmaskin tidigare haft i branschen. Vi på Sledtrax har tidigare bara kört förproduktionsmaskiner men kan nu äntligen meddela att Polaris Patriot 9R Khaos Slash 146″ anslutit till testflottan. The unicorn has arrived!

Det har knappast undgått någon de utmaningar Polaris haft med leveranser av skotrar inför denna vinter, frustrationen hos konsumenterna är förståelig och vi vet att handlarna i vårt avlånga land försökt hjälpa kunder på bästa möjliga sätt. Vår 146” anlände till Sverige i mitten av februari och vi har äntligen fått köra de första milen med maskinen. Känslan av första turen med en ny maskin är alltid rolig men denna gång var det något annat.

Första turen!  

För en par helger sedan var det äntligen dags för Sledtrax Photoshoot 2023 i Gautosjö, vår Patriot 9R levererades dit under torsdagen vilket skapade extra pepp inför eventet. Undertecknad vaknar tidigt på plats fredag morgon till en brinnande fjällhimmel just innan solen kliver över horisonten. Efter en snabb frukost är det dags att gå ut till skotern, trots sina 899cc upplevs motorn lättdragen och hoppar igång på två drag. Vi vet med oss innan vi kör iväg att det finns mer att önska gällande snöläget men just nu känns det sekundärt. När vi väl transporterat oss en bit efter leden och ser att motortempen stigit får motorn varva ut i korta sekvenser. Trots att den just är tagen ur kartong svarar motorn galet bra på högertummens input, nere i byn är det en hårdare skorpa på men uppe på fjället upplevs snön mest kompakt och bitvis ligger det några centimeter löst på toppen.

Balanserad ut i fingerspetsarna

Det har hänt att vi tidigare kört 146″or som upplevs halkiga och vill washa ur men Khaosen i Matryx plattformen har inga tendenser till detta. Vare sig du provocerar den hårt på öppna ytor som en myr eller ligger och sidehillar längs en brant sluttning känns den knivskarp och håller sin linje. Nu har undertecknad inte kört så mycket Polaris föregående säsong men känner ändå relativt snabbt att man blir bekväm på maskinen och förhoppningarna på resterande del av denna säsong är stora. Just 146” är något som faller mig i smak och det känns som att man tagit utvecklingen ytterligare en nivå gällande lössnöegenskaper i detta segment med Matryxen.

Det färdiga receptet

Det nämndes i ingressen att vi tidigare kört förproduktionsmaskiner av 9R´n och tyckt att dessa gått riktigt bra, vi håller kvar denna åsikt men kan meddela att de serieproducerade maskinerna är faktiskt snäppet vassare. Man har kommit med en uppdaterad variator setup som gör att maskinen har både bättre gassvar och backshift vilket vi blev förvånade över då de maskiner vi kört tidigare känts som en färdig produkt! De som dock är lite mindre imponerande är att när vi startade maskinen efter dagens lunch började motorn gå på en cylinder till följd av ett släckt tändstift. Vi vet att detta kunde ske på 850 patriot motorn under inkörning men hoppades att man fått bukt på problemet.

Nu bör tilläggas att motorn bara gått ett par mil och får relativt mycket olja,om detta är ett återkommande bekymmer kommer visa sig. Det vi kan säga är att körglädjen med denna maskin är galet stor och det som ligger högst upp på önskelistan just nu är en rejäl snödump så vi kan få utnyttja detta buspillers fulla potential. Se till att följa kommande artiklar om vår Polaris Patriot 9R Khaos Slash 146″

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Gillar du kläderna? Titta in TOBE

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

UMEÅ TERRÄNG & MOTOR

MOTORHALLEN

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

MINAB

TIDY POWERSPORTS

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

HÄLLGRENS MOTOR

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

BIRGERSSONS BENSIN

POWERSPORT CENTER

SALAB

TRACK & TRAIL

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen