Sprungen ur en av branschens bästa mountainslädar, utrustad med något av det vassaste i stötdämparväg som Polaris någonsin utrustat en standardskoter med och en grym 800 snurra med sisådär 160 hk under huven. Polaris nya Titan skulle kunna vara resultatet av en tjuvparning efter att en PRO RMK en natt smugit sig in i Polaristältet i racedepån. Avkomman, Polaris Titan XC, 2018 års extremaste snöskoter?
Polaris Widetrak LX i all ära. En långlivad storsäljare som år efter år finner sina trogna köpare, men det börjar vara ett tag sedan nu som Polaris hade en riktigt het bredbandare i flottan. Andra tillverkare har ostört fått regera denna klass, ett faktum som givetvis har stört Polaris. Detta har man nu bestämt sig för att råda bot på. Och det med besked!
Titan bygger på AXYS plattformen och grunden är i princip en breddad PRO RMK. Sedan har man kittat denna med en nyutvecklad ledad boggie utrustad med FOX QS3 Comp. justerbara dämpare, kylare med elfläkt, ”Lock & Ride” lastsystem, hög- och låg växel samt back, FOX QS3 Comp. Piggyback clickerdämpare i framvagnen och en massa annat godis. Kort sagt, man har inte sparat på krutet.
Polaris har verkligen gått all in för att Titan ska bli en så allsidig och komplett bredbandscrossover som möjligt. Eller som man själva säger: ”Nu får det vara slut med kompromisser”. En intressant detalj är en inbyggd effektregulator, som förstärker den elektriska effekten vid tomgång eller körning på låga varvtal. Detta för att säkra upp driften av exempelvis vinsch eller andra effektkrävande tillbehör utan att belasta batteriet.
Växellådan måste vi också lyfta fram. Titan Alpha transmissionen är utvecklad speciellt för Titan och denna är nog den mest lättväxlade och exakta växellåda vi provat på en snöskoter! Här har man verkligen gjort hemläxan. En ren fröjd att växla mellan hög/låg och lägga i backen med.
När man sätter sig på Titan första gången slås man direkt av att man har något stort och rejält mellan benen. Annars känns det mesta igen och man skulle faktiskt lika gärna stå/sitta på en RMK eller Switchback.
Ledegenskaperna är det första som får oss att nästan tappa fattningen. Helt enkelt en sjukt kul maskin att köra! Det enda som avslöjar att man sitter på en bredbandare är när man åker in i en kurva och glider framåt på dynan för att maximera tyngdpunkten. Då märker man att sidokåporna är lite bredare. Det krävs lite mer flexibilitet i ljumskarna för att krypa över kanten på sidokåpan med innerbenet.
Greppet och kontrollen klickar aldrig och fartresurser finns det i överflöd. Lite som en linjebuss med Formel 1 egenskaper. Skulle nästan vara intressant få prova denna i ett Endurolopp. Tror inte att Titan skulle behöva skämmas för sig…
Med AXYS plattformen får man finfina köregenskaper på köpet och det är intressant hur Polaris lyckats behålla den lysande balansen från PRO RMK:n i detta nya koncept. Trots 274 kg torrvikt och en bred matta är det inga bekymmer att snirkla sig fram genom skogen eller lägga långa partier på skrå.
Mattan ja, Cobra mattan med sina mäktiga 3937 mm längd, 508 mm bredd och kamhöjd på 46 mm känns ge maskinen precis den framkomlighet och driv som krävs. Detta utan äventyra egenskaperna på hårt före/ledkörning.
Utan tvekan har Polaris Titan XC allt som krävs för att erövra klassen med de extremaste bredbandarna. Vintern 2018 får utvisa hur det går med den saken, men en sak är säker: Titan kommer att göra avtryck!