Sledtrax testar
POLARIS INDY XCR 850 – FARTVIDUNDRET
Snabb, snabbare och Polaris Indy XCR. Här får man en ledpiskare där fart bara är förnamnet. Klamra dig fast vid styret, spänn låren mot tanken och låt adrenalinet flöda när du kurva efter kurva svischar fram. Polaris XCR är inte bara snabb, utan har även visat andra fina egenskaper när vi nu tagit denna raket på en första tur på snö!
Historia:
Polaris har alltid haft snabba ledmaskiner, ända sedan början på 90-talet när XCR tripplar stod på de lyckligas tomt har tillverkaren gett sina kunder hårresande acceleration och magiska adrenalinrusher. Rush som kom 2011 tog ledåkningen till en ny nivå och trots att friåkningen varit det stora segmentet de sista 10 åren så är det lätt att glömma bort hur fruktansvärt kul det är med korta maskiner med stora motorer. När hjälmen knäpps och det stilrena TOBE stället sitter på är det dags att uppleva den där nostalgiska känslan igen, Let´s go!!
I sagornas värld!
Vi färdas i ett vackert landskap med snöklädda granar och rosa himmel, det känns som en saga när vi flyger fram mellan träden. För en sekund tar vi in hela omgivningen och ett brett leende infinner sig under hjälmen. Tillbaka till verkligheten!! nyper broms sladdar genom kurvan och pressar tummen mot styret, hård acceleration infinner sig ut mot nästa raka!
Motorpaket för alla!
Polaris XCR är i denna skepnad utrustad med ett kraftpaket om 850 kubik. Tillräckligt för att det till och från ska kännas nervkittlande läskigt. För den som vill vara värre finns Indy Boost, för undertecknad och den som vill spara in på bränslet hade det räckt med 650 motorn. En sak är säker med alla dessa tre motorer, dem ger ett otroligt rappt gassvar och bjuder in till läskigt snabba race efter leden.
XCR, mer race åt folket!
Polaris XCR är redan fabriksutrustad med en grym setup stötdämpare för den som vill vara snabbast. Race inspirerade Walker Evans Racing 2″ Velocity-stötdämpare med den senaste tekniken erbjuder hög- och låghastighetskomprimeringsjustering för att du ska slå dina polare eller dina egna varvtider efter leden. Dessutom har du koll på just dina polare genom 7s displayen där du kan tracka dig själv, andra och även se alla tänkbara instrument för maskinen.
Hur funkar den i lösare snö då?
Vi viker av leden och får möjlighet att testa maskin i lösare snö, vi ser en liten pillow och klämmer gasen mot styret, snön yr och lika högt som motorn rusar gör även skrattet innanför hjälmen. Stötdämparna står emot på ett behagligt sätt och gör det hela odramatiskt. Polaris XCR är kul, barnsligt kul!
Vi får möjlighet att busa lite till, och pudersväng efter pudersväng tar vi oss fram längs myrkanten i den pinfärska snön. Fast än denna maskin är anpassad och byggd för hög hastighet och knivskarpa kurvor gör den inte bort sig om du vill vika av leden. Kan det vara Matryx chassiet som gör balansen optimal både på och utanför leden?
Hur summerar vi då Polaris XCR?
En kort maskin med lång lista användningsområden. Körglädje och komfort kommer helt klart i topp tack vare den fina gången i motorn och den fina setup av stötdämpare, likaså användarvänligheten tack vare 7S displayen. Vill du vara snabbast efter leden så är Polaris XCR en del i receptet, den andra delen i receptet sitter i knoppen och din egna förmåga.
Undertecknad kan härmed bocka av en grymt kul dag bakom styret på detta fartvidunder och ser fram emot att ta nästa ledrace tillsammans med de potenta ledpiskarna från de andra tillverkarna.
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Gillar du kläderna? Titta in TOBE
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Läs fler Sledtrax Testar