Sledtrax testar
POLARIS KHAOS 155 – SLUTRAPPORT
Det är den tiden på säsongen då årets långtestmaskiner ska summeras, i denna artikel ska vi titta närmare på hur vår Polaris Khaos har klarat sig under vinterns alla äventyr och hur vi tycker allt har lirat. Ni ska få läsa om hur den fungerat som draghäst och vad den sista modifiering gjorde för maskinens egenskaper. Häng med när vi knyter ihop säcken på en av vinterns busigaste maskiner POLARIS KHAOS 155!
Vi var många som ivrigt tittade alla väderappar efter den uteblivna snön i början av säsongen, när Kung Bore väl tryckte på knappen, ja då kom vintern med besked! Khaosen trivdes som fisken i vattnet under de bröstdjupa dagarna och lekfullheten i maskinen har funnits där från dag ett. Under den tidiga delen av vintern då snön var lösare funkade Serie 8 mattan bra, den skyfflade mycket snö och lyfte upp maskinen på ett bra sätt. När konsistensens i snön blev hårdare längre fram på säsongen blev den halkig och upplevdes som mjuk, eftersom undertecknad kör långt in på våren och även drar en hel del pulka så kändes ett mattbyte aktuellt.
Då vi inför säsongen 20/21 hoppades på en Khaos i 146” längd såg nu undertecknad sin chans med 155″an och efter ett samtal till Tomas på RP Glasfiber var delarna på väg. Han har tagit fram ett kitt där du kan använda dig av originalskenorna, du kapar av dessa ca 10cm och bultar på plåtar för att får dit spännare och vändhjul, riktigt smidigt! Då utbudet av mattor är begränsat i 146” med 3,5” delning monterades även nya drivhjul i 2.86” på. Ett sådant här projekt är något som kan ta lite tid men jag måste säga att Polaris med sin beltdrive har gjort att det går betydligt snabbare än en maskin med kedjehus och känns faktisk rent ut sagt smidigt.
Khaosen som 146” med redan kortad tunnel blev en riktigt fullträff, då den dessutom nu är bestyckad med en Camso Peak 2.5 MD matta får du leta efter lekfullare maskin. Polaris är som bekant knivskarp på skrå och dessa egenskaper är inget som blivit försämrat, det vi märker är att den inte blir fullt lika bra på att ”poppa” iväg om du redan står i branten på skrå och ska vika uppåt som tidigare. Skidorna vill då gå högt och farten kommer inte utan det genererar ofta i en rullevändning, har du farten med dig matar den fortfarande på riktigt bra även i brantare terräng. Hade valet fallit på en något mjukare matta skulle nog inte karaktären bli fullt lika arg och skidorna lättare att hålla nere men som sagt är nu lekfaktorn extremt stor.
Då undertecknad är familjefar kopplas pulkan ofta på kroken, det är inga problem att dra med Khaosen men isrivare och stänka är något som måste vara på plats för att förhindra varmgång. Det här är inget konstigt då maskinen är ämnad för lössnö och friåkning. Till en början hade undertecknad en liten stänklapp men de dagar som det var skarpt ute räckte den inte till för att kasta tillbaka tillräckligt mycket upp på kylaren. En längre stänklapp behövs för att lösa det bekymret.
När vi tittar i backspegeln kan vi konstatera att vintern varit bra och i stort sett bekymmersfri, under inkörningen kunde motorn släcka tändstift ibland men det slutade när inkörning var klar och har fungerat problemfritt efter det. Vi har i skrivande stund passerat en bit över 100 mil och vi kör fortfarande på originalremmen, vi ska tillägga att hanteringen inte alltid varit så snäll men det verkar inte ha någon betydelse. När vi tittar tillbaka på säsongen så är det med ett leende på läpparna, vi har haft förmånen att köra en maskin som är grymt potent redan ur kartong och har dessutom fått anpassa den efter våra egna önskemål. Vi kan bara fantisera om hur kommande vinter kommer bli för alla er som beställt en Matryx Slush i 146” eller 155”!
Det är fortfarande några fina veckor kvar i fjällen och den sista turen med vår partner är inte gjord än, nä vi hoppas hinna med några svängar till där rulleåkning och elevators ska avlösas med hopp och dropps. Efter det kan vi med gott samvete hänga undan skoterkläderna och förbereda sommarens aktiviteter. Det börjar vara dags för Sledtrax summeredition, Stay Tuned!
Försäkra din snöskoter via Svedea
Se SledtraxTV
Kontakta din lokala Polaris handlare: