Kontakta oss

Sledtrax testar

TAIGA NOMAD – SLEDTRAX HAR PROVKÖRT FRAMTIDENS ELSKOTRAR

Turerna har varit många kring de Kanadensiska elskotrarna från Taiga Motors. Under flera år har vi trott att de ska lanserats men en pandemi utan motstycke har satt käppar i hjulet för flera tillverkare och däribland Taiga. Men ordspråket lyder… Den som väntar på något gott! Och nu är de äntligen här och vi på Sledtrax har fått förmånen att tillsammans med Skistar Sälen att vara en av några få att testa de första serietillverkade utility snöskotrar på el i Sverige. Så hur är Taiga Nomad att köra? och vad är våra första intryck om framtidens elskotrar från Taiga? Det och mycket mer går vi igenom i dagens artikel.

Från den stora kontinenten på andra sidan pölen hittar vi Taiga Motors, ett bolag som specialiserat sig på powersportsfordon med en elektrisk kraftkällan. Nu är man först med elektriska snöskotern NOMAD på utility segmentet, men i lineupen finns även EKKA som är en lössnömaskin och ATLAS på crossover sidan. Förutom snöskotrar på el har även Taiga en vattenskoter kallad ORCA. Det finns mycket att prata om och diskutera när det kommer till elfordon, ur både miljö, hållbarhet, djur och natur perspektiv. Det finns massvis av både fördelar och nackdelar med el något vi inte kommer kommentera i denna artikel utan vi på Sledtrax gör helt enkelt det vi är bäst på, att ge er våra läsare de första intrycken och känslorna vi fått efter en tur bakom styret på Taiga Nomad.

Hur är Taiga Nomad att köra?

Första intrycket är helt klart ovant. Avgaserna, lukten och inte minst det härliga ljuden från en morrandes 2-takt eller 4-takts motor när vi färdas upp genom Svenska fjällen är som bortblåsta. Känslan av att vara ett med naturen och tyst susa genom mark och skog har aldrig varit mer uppenbart. Vi kunde tom prata med varandra under färd körandes bredvid varandra. En overklig och häftig känsla.

Körställningen är bekväm och reglagen och knapparna sitter där dem ska, för er som kör en nyare Polaris använder sig även Taiga av Hayes bromsar något som känns bekant och tryggt. Displayen ger en tydlig överblick över både elförbrukningen, uppladdningen av batteri när mattan frikopplas, hastighet, och de olika körlägena som finns. Tekniken Taiga använder sig av låter mattan vid frikoppling generera energi som omvandlas till el och bättrar på förbrukningen vilket ger Nomad hela 100km räckvidd. Batteriet snabbladdas till 80% på endast 30 minuter vilket är imponerade och har ett slutet kyl/värme system via generator som värmer batteriet till ca 20 grader då det är mest effektivt men samtidigt kan kyla batterierna vid hög påfrestning och temperatur.

Mycket kan bättras!

Precis som vi var inne på använder sig Taiga av en ganska smal matta 38 cm för att kunna skapa mindre motstånd vid rullning för att återgenerera ström till batteriet via generatorn när man inte gasar. Detta är något som tyvärr märks tydligt vid hantering av maskinen. Tillsammans med smala skidor (också det för att minsta motstånd gissar vi på) och en hög vikt skapar det en ganska obalanserad maskin som vandrar och blir ganska svår att svänga med. För att motverka obalansen gissar vi att man monterat en 45 tum bred framvagn något som inte direkt gör maskinen smidig vid sidan om leden, iallafall i de förhållanden vi testa den i. Men för en skidbacke som är hård och pistad lär Taiga Nomad fungera bra.

Även finishen på maskinen kan förbättras markant, Skotern upplevs från oss inte som välbyggd om vi jämför med dagens skotrar. Mycket känns plastigt och skallrar, Ljuskäglorna är ett tydligt exempel på det då dem går att rukka flera cm åt varje håll. Ska man öppna huven eller kåpor och se över maskinen krävs det att man lossar 10-20 insexskruvar. Något som känns stenåldrigt, och tunneln som sticker ut långt efter mattan ser ut att komma från en maskin byggd på 90-talet. Fotstegen är alldeles för breda mot den smala dynan. Det finns inget om något förvaringsutrymme vilket gör att man måste ha en ryggsäck med kabeln till skotern och för extra handskar, goggles osv.

Sammanfattningsvis:

Tekniken är riktigt bra från Taiga i det stora hela. Man är först ut bland alla snöskotertillverkare med att skapa en maskin som faktiskt fungerar på el, det ska Taiga ha en eloge för. Snyggt jobbat!! Däremot finns en stor förbättringspotential vad gäller byggkvalitet och finish samt att vi tror att man skulle kunna få till balansen bättre. Tar man till sig den feedback man får och ser till att hela tiden utveckla och förbättra sina maskiner tror vi att Taiga kan ha potential för grymt fina elskotrar i framtiden.

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Läs mer om maskinerna på TAIGA MOTORS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen