Polaris storsatsar inför 2019 och kommer med ett flertal nyheter. Deras enskilt största nyhet är utan tvekan den nya 850 Patriot motorn, som Polaris utan att blinka marknadsför som sin starkaste motor någonsin. Axys chassit vet vi sedan tidigare att det är bland det bästa på marknaden, tillsammans med en ny motor, framvagn och fotsteg kanske 2019 är Polaris år? Sledtrax har provkört Polaris senaste värsting i sitt rätta element, nämligen Rocky Mountains i USA.
Marty Sampson som är projektchef på skoteravdelningen hos Polaris var den som presenterade 2019 års modellprogram under årets snowshoot. Det gick inte att ta miste på stoltheten som lyste igenom. Och det gjorde den som mest när den största nyheten presenterades, nämligen en helt ny 850 Patriot motor. Den ska vara den kraftfullaste som Polaris någonsin producerat till deras snöskotrar.
Och vi är beredda att hålla med efter att vi testat motorn under några dagar i West Yellowstone, för om den här spisen går bra!!Mindre vibrationer, jämnare effektkurva som aldrig tycks vilja mattas av. När vi jämför med Liberty 800 motorn som också går väldigt bra men har känts lite tamare än konkurrenternas vid full gas. Patriot snurran är däremot i en helt annan kaliber och om inte ”rump dynon” ljuger har Polaris minst lika mycket pulver under huven som Rotax 850.
Under testkörningarna hade vi optimala förhållanden med massor av lössnö och dessutom i Rocky Mountains. Alltså på hemmaplan för PRO-RMK 850! Den extra kraften gör verkligen skillnad och man tar sig fram lättare samtidigt som vändningar och andra manövrar känns lättare att utföra. Motorn gör mycket för köregenskaperna men även den nya framvagnen lyfter maskinen ytterligare.
Den nya framvagnen är 36″ till skillnad från den gamla på 39″, här har även geometrin omarbetats för bättre kontroll.
Visst är även den gamla framvagnen lättkörd men nu tar man ett steg längre och enligt oss på sledtrax i rätt riktning.
De extremaste lössnömaskinerna ska vara väldigt lättkörda för att spara energi, som gör att man orkar köra mer och längre på dagarna.
Alla som testat på teknisk lössnökörning vet att all energi är guld värt. För jobbigt är bara förnamnet när det är som roligast åkning.
Polaris har även sett över fotstegen som vinklats upp i bakkant för ökad markfrigång, hela 7″ mer frigång enligt Marty i vissa lägen.
Hur man kommit fram till det törs vi inte spekulera i, men varje centimeter av maskinen som inte drar i snön ger lite mer driv framåt istället.
Nya Polaris PRO-RMK 850 har verkligen tagit ett stormkliv i utvecklingen, och det redan grymma chassit har fått en rejäl boost med 2019 års uppdateringar. Kan det vara så att Rocky Mountain King återigen blir Kungen i pudret nästa år?
Potentialen finns helt klart där och ett riktigt lössnötest kommer att bli väldigt intressant.