Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS PRO RMK 850 RUSTAS FÖR VINTERN

Nu är det dags att göra skotern redo för säsongens hårda tag. Vintern är runt hörnet och snön har nu kommit för att stanna. Dessa långtestmaskiner kommer att bli utsatta för många långa dagar, de kommer få stryk och kommer att sättas under hård press. Tanken är dock att vi testpiloter skall försöka klara oss så bra som möjligt från denna påfrestning.

För att ge oss förare bästa tänkbara förutsättningar så strävar vi här efter att få minsta möjliga packning på vår rygg. För detta ändamål har Polaris fina förvaringslösningar och på vår långtestmaskin har vi valt att sätta vissa av dessa produkter på prov. Häng med och se några av de lösningar som erbjuds!

Långtestmaskinen vi kommer att köra med från Polaris är som tidigare presenterat en Polaris Pro Rmk 850 PIDD 155”. Just denna modell kommer som standard med en väl integrerad väska under dynan som med en volym av 7,7 liter är väldigt rymlig och praktisk. Väskan har dragkedjor på bägge sidor och kan snabbt och enkelt öppnas. Här kommer det vara ytterst praktiskt att förvara artiklar som tål kyla och som vi snabbt vill komma åt, exempelvis vattenflaska, mat och snabb energi.
En sekundär fördel med denna väska är att den täcker upp det utrymme som normalt skulle ha fyllts med snö, på så sätt släpar du inte med dig vikten av blötsnö på det stället.

Tunnelväskan vi har valt att köra med är den minsta modellen med 9,2 liters volym. Väskan är lågbyggande och monteras smidigt i spåren som är i ovansidan av tunneln med 4st snabbfästen. Detta gör det enkelt att ta lös väskan för att tina av den inne i stugans välkomnande värme efter en heldag i snön. I tunnelväskan finns det löstagbara avdelare som tillåter dig att anpassa fackens storlek efter behov. Tack vare detta är väskan trots det minimala formatet otroligt rymlig om man organiserar packningen rätt.

Här kommer vi få med oss det mesta man behöver: Första hjälpen kitt, ficklampa, bogserlina, extra skidgummin, reservdelar till variatorerna, extra variatorrem och lite snabb energi. Ovanpå detta väderskyddade fack så finns det ett till förvaringsfack som sträcker sig över hela väskans ovansida, utan uppdelningar. Här kommer sågen och kniven att förvaras. Allt detta skyddas sedan av ett hårdare skal som spänns fast med fyra stycken spännen. Detta gör att innandömet nästan helt skyddas från snö och väta.


Polaris har original ett mindre uppvärmt förvaringsfack framför mätaren, mitt på ”lysbulan”. För att få detta fack mer praktiskt skall vi testa en lösning som utökar förvaringsutrymmet till hela 5,4 liter. Här kommer det att förvaras ett par extra handskar samt en kommunikationsradio som man snabbt kan komma åt. Det kommer även att finnas utrymme för mer produkter som gärna förvaras varmt, exempelvis hjälmlampa med tillhörande batteri.

När man har kört skotern en hel dag så finns risken att man lyckats blöta ner handskarna och glasögonen kommer förmodligen ha lite frost eller is. Då är det riktigt skönt att kunna ta fram ett par varma och torra ersättare. Detta blir möjligt på Polarisen om man använder deras uppvärmda väska som sitter under huven på skotern.

Denna väska är lite mer avancerad att installera, men är inga problem om man bara läser igenom instruktionerna innan man börjar. Principen för väska är att man tar bort plastfästet som original håller i extra variatorremmen samt multifunktionsverktyget. Sedan monterar man ett plåtfäste som kommer att hålla väskan på rätt ställe. Väskan blir sedan uppvärmd av det intilliggande avgassystemet. Sedan kan man förvara variatorremmen, multifunktionsverktyget samt extra verktyg i ett integrerat fack på väskan.

I detta uppvärmda förvaringsutrymme kan man utan problem förvara ett par extrahandskar samt ett par glasögon. För att komma åt facket så behöver man öppna upp sidokåpan på variatorsidan, något som gör att detta inte är optimalt för ett snabbt byte när man är och leker i skogen. Betydligt mer lämpat för ombytet innan man vänder hemåt efter äventyret. Om värmen räcker till att tina upp ett par redan frusna handskar, det återstår att se.

Men vi är övertygade om att handskar och glasögon som man förvarar här från start kommer att hålla sig varma och torra för att göra hemfärden till en fröjd.

Den som är uppmärksam ser nu att vi kommit upp i över 28 liters förvaringsutrymmen, utan att hämma dig som förare från att fritt röra dig på skotern. Detta är riktigt bra gjort av Polaris. Nu återstår det bara att se om dessa produkter håller måttet genom hela vintern. Läs mer om det under kommande uppdateringar från Långtestmaskinen.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • MÅNADENS PROFIL EMIL AHRLING! Läs reportage på www.sledtrax.se #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen