Sledtrax testar
POLARIS PRO RMK 850 SLUTSUMMERING
Vintern är äntligen på ingång, frosten ligger tät över gräsmattan på morgonen och kallgraderna är åter tillbaka på termometern. Visst, man får skrapa rutorna på bilen, men den roligaste tiden på året är snart här! Vi tar nu med er på en sammanfattning av vår långtestmaskin Polaris Pro rmk 850 155”. Ett test utöver det vanliga som tog oss över höga berg och genom djupa dalar. Häng med när vi nu summerar Polaris långtestmaskin för 2019.
Hämtning hos TIDY Powersports
Leveransen av skotern kom precis som utlovat och en tidig torsdagsmorgon fick vi lägga händerna på den mycket heta nyheten från Polaris, en Pro Rmk 850 -155”. Känslan av att starta upp denna nya 850 Patriot motorn och känna den otroligt lena motorgången var upplyftande. Skotersuget väcks till liv och tanken på att man snart är ute i naturen gör en bara mer sugen på snön. Men snön den lyste med sin frånvaro och denna släpvagnsfärd blev inte längre än från E-son maskin till garaget.
Tillbehör
Då försäsongen var allt utom snörik behövde vi stilla begäret och passade därför på att spendera lite kvalitetstid i garaget och monterade på en del utrustning på Polarisen. Bukskydd, väskor och kraftigare frontbåge, det var saker som vi var intresserad av att komplettera denna redan färdiga skoter med. Faktum är att skotern redan från fabrik levereras med en ganska rymlig väska under dynan, som man rymmer det mest kritiska i för en dag ute i naturen.
Första svängarna
När väl snön hade lagt sig var det dags att släppa ut pollen på grönbete. Dagen var kort men färden var lång. Vi körde under dygnets alla ljusa timmar och lite till, surfade långa myrstråk och nosade på bergssidorna. Till en början var dock inte skotern helt 100%, den kunde gå ner på en cylinder om man hanterade gashandtaget på fel sätt och den allmänna känslan av motorn var inte rätt. Visst blev det bättre med lite mil på skotern, men om vi bara visste vad som väntade..
Kördagarna blev fler och vi blev mer och mer trygga med denna nya långtestaren. De längre fotstegen var perfekta och inte mycket justeringar behövdes för att skotern skulle kännas fulländad. Efter en lyckad kördag och med mungiporna i topp glider vi tillbaka mot stugan på kvällskvisten. Mörkret hade infallit och hemlängtan var påtaglig när en sten gjorde sig bemärkt, som en blixt från klar himmel small det till och skotern la sig pladask på sidan. Olyckan var ett faktum och det slutade inte bättre än att vi fick köpa en ny skoter och börja om färden. Man kan säga att det blev en snopen start på året.
Frågetecken?
Mer snö kom och milen rullade snabbt förbi på mätaren, 50 mila service gjordes och i detta skede var det fortfarande oklarheter i hur bra denna motor verkligen blev. Visst går skotern bra, men vi känner inte igen den från de testmaskiner vi kört tidigare. Förklaringen kommer när vi får i en ny mappning i skotern och det blir som natt och dag. Efter att skotern varit inkopplad i datorn och fått sig en uppgradering är motorn på topp. Nu känns allt rätt och skotern slutar inte att leverera när man sätter sikte mot toppen. Det är inte bara motorn som går bra, drivlinan är välbalanserad med en variatorkalibrering som arbetar bra ihop med mattan som inte har allt för höga kammar. Man kör uppåt utan att behöva motarbeta skotern och vill man göra en vändning på vändhjulen så fixar Polarisen det på kommando.
Säsongen går vidare och vi hinner med att utrusta skotern med boggieskenor från Ice age för att säkerställa att den håller för vårens allt hårdare tag. Utöver detta testar vi att ta bort stänklappen samt montera en bakbåge från RP glasfiber, en båge som dessutom stärker upp sidan av bandtunneln. Men denna enklare ändring blir det faktiskt en märkbar skillnad av hur skotern beter sig när man skall göra så kallade ”hop-overs”. Det går betydligt snabbare att vända runt skotern och det hände faktiskt mer än en gång att man la sig på rygg efter att man blev överrumplad av en ivrig Polaris. En modifikation som rekommenderas om den tekniska körningen skall trappas upp ett steg.
Vidare hann vi med att testa utrustningen till skotern och vi kan varmt rekommendera tunnelväskan som trots sitt blyga utseende sväljer mycket packning och håller vätan borta. Samma gäller det rutväskan som får ett toppbetyg! Smidig att komma åt, rymlig och håller dessutom nere mängden is som annars vill byggas upp bakom rutan efter en dags körning. Sämre är det däremot för polaris under hood bag. Konstant dränkt av snö som kommer in genom gallerna i huven, detta i kombination med för lite värme från avgasröret resulterar i fuktiga extrahandskar samt immiga glasögon. Tanken på att ha ett stort uppvärmt fack fick vi lägga åt sidan och istället nyttja väskan som förvaring åt verktyg samt bogserlina.
Sammanfattning
Starten av långtestet var helt klart undermålig med dålig mjukvara, olyckor samt bristfälligt med snö. Men vilken målraka det blev! De problem vi upplevde med skotern under försäsongen blåstes bort och kvar blev en riktig fullträff. Med inte mindre än 300 mil bakom styret på denna Polaris Pro rmk 850 kan vi med gott samvete säga att detta är en raffinerad lössnöskoter som fixar de flesta situationerna. Sammantaget är detta en väldigt komplett skoter som är lekfull men kontrollerad, den har gott om krut men är ändå förlåtande. Axys chassiet kombinerat med Polaris Patriot 850 är och förblir en succé.
Med detta sagt måste vi tyvärr ta farväl av detta roliga avsnitt och blicka framåt mot nya långtestare och nya äventyr. Häng med oss under denna säsong för att se mer om detta!
Se vår review av Polaris PRO RMK
Besök din lokala Polaris handlare
Läs mer hos Polaris