Polaris har precis lanserat en helt ny Rangermodell som till utseendet ser ut som Ranger 1000 XP. Men under skalet är det den senaste tekniken för elfordon och därför har nya Rangern fått tillägget Kinetic istället för en siffra som skvallrar om motorstorleken. Det är alltså ett hel elektriskt fordon med prestanda och förmåga som imponerar.
Under året har Polaris skvallrat med olika videos om att det kommer en helt ny Ranger och den första december var det äntligen premiär! Polaris Ranger Kinetic lanserades och nu offentliggjordes all data på maskinen. Elmotorn har en prestanda likvärdig en 110 hk förbränningsmotor med 190 nm vilket borgar för att kraften bör vara riktigt bra med tanke på hur mycket effekt det är i förhållande till vikten. Det är betydligt mer än i motsvarande Ranger som drivs på bensin, men vi tror att det är framförallt vridet som kommer att göra skillnad då man har full kraft från start i elmotorn. Dragförmågan uppges till 1134kg och man kan lasta 567 kg på flaket, det är med andra ord en riktig arbetshäst.
När det kommer till elfordon brukar räckvidden vara största frågan och Ranger Kinetic kommer i två versioner. En premium modell med ett 14,9 kw stort batteri för en uppskattad räckvidd på 70km och en Ultimate med 29,8 kw stort batteri och en uppskattad räckvidd på 130 km. Det bör räcka för dom allra flesta användarna då ett arbetsfordon som detta sällan används till längre sträckor under en dag. Båda batteripaketen kan laddas från 0% till 100% på fem timmar och det lär nästan alltid vara några procent kvar när det är dags för laddning vilket kortar tiden proportionellt. En annan stor fördel är att maskinen är i det närmaste ljudlös vilket är både behagligt för föraren samt omgivningen.
Eldriften gör att växellådan ser annorlunda ut och man har hög, låg, neutral och back som vanligt men för att växla mellan fram och back använder man endast en knapptryckning. Det bör göra till exempel plogningen lättare där man växlar ofta. Eldriften ska göra Rangern väldigt mjuk och behaglig att köra då man slipper variatorer med mera som gör drivlinan smäckrare. Men bara för att den går att köra mjukt med innebär det inte att den går dåligt, Polaris har programmerat in tre olika körlägen som heter Eco+, Standard och Sport. I sportläget släpps dom 110 hk och 190 nm lös med en vass gasrespons som gör denna Ranger till den vassaste som Polaris tillverkat. Vi på Sledtrax längtar tills vi får sätta tänderna i denna maskin för en riktig provkörning, vi misstänker att det är en imponerande kraft för den här typen av maskin.
Fördelen med att stora delar av den nya Ranger Kinetic delar plattform med de fossildrivna modellerna är att 95% av tillbehören passar rakt av på denna också. Det finns med andra ord en hel del att välja på. Trots att det är eldrift kan man montera ett nyutvecklat värmesystem i hytten och fönster samt dörrar för att få en maskin som fungerar lika bra under vintertid när man kanske vill ploga gården.
Vi väntar med andra ord med ”spänning” på att den nya Polaris Ranger Kinetic ska dyka upp i Sverige för att få testa vad denna maskin med framtidens teknik verkligen går för!