Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS RANGER XP 1000 – FÖRSTA TURERNA

Polaris Ranger XP 1000 EPS ABS är en top of the line modell när det kommer till arbete i UTV-segmentet. En stor motor, rejäl lastkapacitet, servostyrning och ABS är några av huvudfunktionerna som vi sätter på prov i detta långtest, men det finns betydligt mer än det som vi kommer att testa. Följ med oss på de första turerna och intrycken med Polaris nya Ranger.

Rangern är som sagt utvecklad för arbete men den har fler sidor än så och vi har passat på att testa terrängegenskaperna också. Fyrhjulsdriften sköts elektroniskt precis som på Sportsman fyrhjulingarna och på Ranger XP 1000 har man tre lägen att välja på, turf mode, tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

Vi ar kört till 90% av tiden med turf mode läget aktiverat och det innebär att maskinen driver på bakhjulen, men när man svänger tillåts hjulen att rotera i olika hastighet vilket gör att man skonar till exempel en gräsmatta. Om man lägger i tvåhjulsdriften blir bakaxeln diffad och den driver lika på båda bakdäcken, här får man bättre grepp men istället kan det bli fula spår på underlaget när man gör tajta svängar.

Ska man däremot ut i terrängen får man ändra läget till AWD och här känner Polarisen själv av när det börjar spinna och då diffar den automatiskt alla hjul. Just framkomligheten är något som överträffat våra förväntningar och oron var om maskinen skulle ha sämre framkomlighet än en ATV då den är både större och tyngre.


Men här har Rangern fungerat superbra och vi har åkte över både stubbar och sten, men istället för att maskinen hänger upp sig och tappar greppet är känslan att den extra vikten gör att man alltid har tyngd på något däck som får grepp och man kan köra vidare. Det sitter även riktigt bra däck redan original med ett rejält mönster som fungerar både på grus, gräs eller i lite lera, många gånger känns det som det är just däcken som kan vara en begränsning men vi tycker att dessa 27” Maxxis däck är ett kanonval från Polaris sida.

MOTORN DÅ?

Motormässigt finns det ordentligt med kraft att tillgå från Prostar motorn på tusen kubik, 82 hästkrafter och bra med vrid i hela registret. Det märks att det är arbete som varit i fokus även om maskinen känns relativt busig när man öppnar spjällen fullt ut. Däremot ligger den lite högt i varvtal vid låga farter och kanske är det medvetet för att få maximalt med vrid när man kör i låga hastigheter. Inte någon stor grej men uppfattas som att man får lite högre motorljud med höga varvtal.

Det blir spännande att se hur motor samt variatorer kommer att fungera när vi sätter dom på prov med lite arbete framöver, kanske kommer de höga varvtalen till sin rätt där.

Den Ranger XP 1000 som vi har valt till denna långtest är utrustad med ABS bromsar som är nytt för i år. Vi har redan fått testa på bromsarna på olika underlag och framförallt på grusväg där man har sämre grepp i däcken. Vi har kunnat bromsa stenhårt med bibehållen styrförmåga där vi annars vet att man skull åka rakt fram med låsta däck. Säkerheten blir markant bättre och vägegenskaperna lyfts flera snäpp. Vi förmodar att man får samma fördelar på vått gräs eller på snö och is till vintern.

Modellen med ABS bromsar säljs med traktor B registrering, det känns som det bästa registreringsalternativet på detta fordon. Högsta tillåtna hastighet är 50 km/h och då kan man följa med i trafikrytmen i byar eller samhällen. Vi har kört en hel del på väg där man har samma belysning som en personbil med blinkers, bromsljus, tuta med mera. Det sitter en elektronisk fartspärr monterad men den bromsar motorn först vid 95 km/h, kanske kan tyckas konstigt när den bara får köras i 50 km/h. Men vi tycker faktiskt det är riktigt bra för det innebär att man har full styrka i motorn på hela registret samt att man inte har en utväxling som göra att man ligger på maxvarv vid tillåten hastighet. 

FÖRVARINGSMÖJLIGHETER:

Något man verkligen uppskattar nu när vi kört en del med nya Rangern är förvaringsmöjligheterna och förarmiljön. Det finns sex stycken dryckeshållare och massor av öppna förvaringsfack samt två stycken stängbara fack, det finns även ett utrymme under passagerarsätet som är uppfällbart där man kan ställa en större dunk till exempel. Sen har man såklart ett stort flak också, men förvaringsmöjligheterna inne i hytten är bland de bästa vi sett. Förarsätet samt ratten är justerbara och det ända vi saknar är en invändig backspegel som komplement till sidospeglarna.

Under sommaren kommer vi att testa vår Polaris Ranger XP 1000 med lite olika arbetsredskap vi ska även extrautrusta maskinen för att anpassa den efter vårat användningsområde. Håll utkik på Sledtrax framöver då vi har massor av läsning och film på gång.

Läs mer om RANGER

Läs mer hos POLARIS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen