Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS RANGER XP 1000 – VINTERANPASSAS

Ni som har följt oss under sommaren som var har kanske uppmärksammat att vi har testat både ATV, UTV och vattenskotrar. Ett av långtesten gjorde vi på Polaris värsting ute i arbetssegmentet, en Polaris Ranger XP 1000 ABS. En maskin som är väldigt anpassningsbar beroende på vilket användningsområde man vill bruka Rangern till. För oss blev det självklara valet att se hur vi skulle kunna klara en riktig norrbottnisk vinter med mycket snö och bitvis riktigt låga temperaturer.

Polaris Ranger XP 1000

Hur skulle vi då kunna utrusta vår Ranger för att klara dessa tuffa krav, vi bläddrade igenom Polaris tillbehörskatalog och efter lite klurande hade vi en färdig lista med tillbehör. Först och främst behöver vi göra hytten tät med ett par dörrar om vi ska ha möjlighet att behålla någon värme. Nu finns det dock inget värmepaket då maskinen inte levereras med en sluten hytt utan det har vi lagt till i denna lista för vinteranpassningen.

Polaris Ranger XP 1000

Nu har vi med det vi behöver för att åka varmt och skönt, men vilka användningsområden kan vi använda vår Ranger till? Det självklara är att man kan frakta sig själv samt material från punkt a till punkt b. Men när vi kollar på tillbehören från Polaris känns det uppenbart att vi bör testa deras plogsystem, frågan är bara hur bra det kommer att fungera? Vi väljer även att uppdatera vindrutan med torkarspolning och vindrutetorkare för att kunna torka bort yrande snö som smälter mot rutan, det blir även ett lyft under regniga sommardagar.

Nu hade vi en färdig lista till Polaris och efter att delarna var beställda var det dags för det roliga att montera alla godsaker. Vi mjukstartade med att montera vindrutetorkaren och dörrarna som är relativt enkel skruvning. Först monteras behållaren för spolarvätska som har en inbyggd pump och sedan borrar man ett hål på vänster sida av fronten där spolarmunstycket fästs.

Sedan monterar man hela torkarmotorn med vindrutetorkare i de förborrade hålen på rutan, bara att trycka dit och dra fast muttrarna. Nu är nästan allt klart men det återstår att dra en kabelstam som är plug and play med rätt kontakter och sen sätter man en knapp för styrning i ett av de förberedda urtagen i instrumentbrädan.  Nu har vi både spolning och torkning av rutan.

Dörrarna är stora och väger en hel del, vilket skvallrar om att det är rejäla grejer. Montaget är dock lätt där man bara skruvar fast gångjärnen i färdiga hål på Rangern samt motsvarande gångjärn på dörrarna. Väl på plats är kvalitetskänslan kvar och kupén är nu betydligt tystare att åka i. Dörrarna har även förvaringsfack samt manuella fönsterhissar. Rutorna i dörrarna är tillverkade i glas precis som vindrutan vilket står emot både repor och ljud bättre än plexiglas.

Näst på tur att monteras var elektroniken till plogbladet som har elhydraulisk vinkling och lyft. Det gör att man kan styra plogbladet med fyra knappar som sitter i en ny växelspaksknopp, smidigt och bra då man inte behöver hoppa in och ut för att göra justeringar. Elen till plogen är också plug and play då det är ett originaltillbehör och det är bara att koppla in på Polaris Pulse bar som har sex stycken färdiga uttag för tillbehör. Då har man kraft direkt och den slås av när man stänger tändningen för att slippa att batteriet går tomt.

Från kraftkällan grenar sig kabelstammen för att ledas in i kupén och upp i växelspaken där knoppen byts ut till en med fyra gula knappar istället. Den andra förgreningen går ut till stötfångaren med två kontakter som fästs i förborrade hål.

Nu är maskinen redo för att koppla på plogbladet som är enkelt att skruva ihop efter de medföljande instruktionerna. Det fina med Polaris Ranger är att den redan är förberedd med fästen för plog och det är inget som monteras under maskinen vilket gör att man har samma markfrigång med eller utan plog. Att koppla på och av plogen går otroligt snabbt när man fått in lite känsla och det enda man ska tänka på är att dra ur kontakterna till plogstyrningen innan man kopplar lös bladet.

Den sista anpassningen som vi har gjort är kanske också den som höjer komforten mest, nämligen ett värmepaket med kupéfläkt. Här törs vi nog påstå att man ska ha lite vana med skruvning innan man ger sig på ett montage själv, och är man osäker har återförsäljarna både kunskapen och rätt verktyg för att göra alla typer av installationer med original tillbehör. Vi börjar med att demontera instrumentbrädan samt delar av golvet inne i hytten för att kunna dra både el, luftslangar och kylarslangar.

Värmepaketet monteras i mitten bakom instrumentbrädan, allt är förberett från Polaris där man antingen fäster med befintliga bultar eller på förberedda ställen.

All håltagning som krävs antingen för kylarslangar eller till slangarna som leder värme i kupén är uppmärkta i förväg. Här gäller det bara att göra hålen enligt dimensionerna som står i monteringsanvisningen och sedan passar allt riktigt bra. Själva kontrollpanelen där man sköter fläkthastighet och värme monteras också i ett hål på instrumentpanelen som är markerat på baksidan. Man behöver endast följa linjerna när man sågar i plasten för att sedan få ett fabriksmonterat intryck av reglagen.

Nu har vi verkligen en fullutrustad maskin men frågan är kanske hur allt har fungerat?

Undertecknad var faktiskt lite skeptisk till hur pass mycket snö man skulle kunna ploga, men här har vi blivit glatt överraskade över kapaciteten i maskinen. Vi har plogat blötsnö, frusen blötsnö och över 30 cm kallsnö som mest. Den elhydrauliska styrningen av plogen är otroligt smidig när allt kan skötas med höger tumme och med samma hand växlar man mellan fram och back. Det krävs dock lite teknik och man får tänka till med hur man plogar för att kunna röja effektivt. I vissa tillfällen hade vi önskat en liten sidovinge på plogbladet för att få med sig ännu mer snö.

Plogningen har fungerat trots att vi kört med dubbfria däck, dock har det varit dagar med blankis då man önskat mer grepp. För att lösa det kollade vi på lite alternativ men fastnade för att testa skruvdubb från Best grip, och det är precis vad det låter som. Dubbar som skruvas in i däcket med medföljande adapter som man sätter på en skruvdragare. Vi kan bara säga att oj vilken skillnad, nu har vi riktigt bra grepp och man kan styra betydligt mer snö. Även styrningen blev bättre med dessa dubbar i däcken. Vi har monterat ca 100 st dubbar per däck och varit noggranna med att variera placeringarna för att undvika att dubbarna hamnar i linje för att få bästa grepp.

Sammantaget har alla vinteranpassningar överstigit förväntningarna. Kupén är betydligt tystare än tidigare samtidigt som vi har full värme även under de allra kallaste vinterdagarna. Plogsystemet som man monterar på under en minut har fungerat riktigt bra efter att vi ställt in höjden på glidskorna, och vi har kunnat styra betydligt mer snö än vad vi vågat hoppas på. De dubbade däcken och vindrutetorkaren har varit som grädde på moset under vintern med vår Ranger XP 1000.

Det är helt enkelt en fantastisk maskin som man kan ha stor nytta av och detta är bara är en bråkdel av alla tillbehör och anpassningar som finns till Polaris Ranger.

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

PROENGINE

MOTORHUSET

TIDY POWERSPORTS

CAMP GAUTO

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen