Sommarkvällarna börjar bli allt mörkare och hösten närmar sig med stormsteg, men innan jakten drar igång bjuder vi på en delrapport från långtestet av vår Polaris Sportsman 570 EPS. Detta är arbetshästen som under vintern fick jobba hårt och som nu lever ett betydligt friare liv fyllt av utflykter och äventyr. Följ med för att se hur Polarisen har fungerat under sommaren och ta del av vår sammanfattning av färden så här långt!
En härlig sommar bakom styret!
Sedan förra gången ni kunnat läsa om vår Polaris Sportsman 570 EPS har vi hunnit avnjuta en lång och skön sommar. Gårdssysslorna har dock inte varit många och detta med att se hur mycket arbete man kan utföra med maskinen, det har fått sig om foten. Däremot har vi varit flitigare på att fara ut på äventyr, utforska skog och mark samt fått en del timmar bakom styret. Att prova nya vägar, utforska gamla traktorstigar och se sig omkring bygden, det har blivit en riktig favorit!
På färd genom skog och mark
Framkomligheten med Polaris Sportsman 570 EPS är som bekant väldigt bra, om än detta är modellen utan uppåtböjda armar i framvagnen har man en god markfrigång på ca 30cm, och med elektrisk styrservo så känns maskinen både smidig och lättkörd. För den körning vi gjort allt mest har vi inte haft några problem med att man slår i stubbar eller hänger upp sig på stenar. Detta säger kanske mer om vår körning än om maskinen. Men för att avverka lite sträckor per dag blir det sällan den mest eländiga terrängen vi letar efter. Skall man däremot göra det skulle vi starkt rekommendera en hasplåt för att bespara maskinen, och att inte behöva oroa sig lika mycket om att slå i stubbar och sten, en billig trygghet helt enkelt.
När vi sätter oss i situationer där underlaget är lite mer krävande, som en vattenpassage med sandig botten, då får man se vad on-demand fyrhjulsdriften går för. Sakta smyger vi fram för att inte riskera bärigheten i underlaget och det är med ett leende på läpparna som vi smyger oss upp på stranden för att fortsätta färden vidare längs skogsvägarna.
En stabil maskin!
Motorpaketet, 570 Prostar gör sig mer är väl för detta nyttjande. En bränslesnål maskin som ger oss en bra räckvidd, men som ändå har mer än tillräckligt med effekt när man kryssar fram på slingriga vägar. Vid kurvtagningar känner man absolut av att detta är en maskin gjort för många sysslor, där arbete kanske är en av de främsta.
De mjuka dämparna får ta stöd av krängningshämmarna för att hänga med, och maskinen roterar en del mellan svängarna. Allt sker dock med en total känsla av kontroll. Inga otrevliga ryckningar i styret och den mycket linjär karaktär på motorn som gör maskinen mycket förutsägbar. Detta är givetvis inte racermaskin, men den är barnsligt rolig att kryssa fram med trots detta!
Hur summerar vi Polaris Sportsman 570 EPS?
Detta är en maskin som ger mycket körglädje för pengarna, även som basmodell får en grymt kapabel fyrhjuling med bra prestanda och en bevisad pålitlighet. Framkomligheten är mycket bra och att den dessutom är så pass lättkörd, det gör att vi gärna tar en extra tur när möjligheten ges. Ett mångsidigt fordon som inte bara tar en ut på äventyr, som även axlar rollen som arbetshäst när så krävs, det är bara att lägga i lågväxeln. Med detta sagt kommer vi att fortsätta med denna maskin långt in i hösten och även in i den stundande vintern, då vi förhoppningsvis får mängder med snö att knuffa igen! Väl mött till dess!