Efter en vinter av hårt arbete med att hålla borta snön i västerbottens kustlandskap är vår Polaris Sportsman 570 EPS äntligen ute på grönbete. Det är dags att ta med maskinen på äventyr till skogs, längs skogsbilvägar men även nyttja den till en hel del sysslor på gården. Följ med på denna delrapport av vårt långtest!
VÅR SPORTSMAN SLÄPPS FRI
Redan i maj kom sommarens värme med full kraft och när vi tog oss ut på de första svängarna efter att snön tinat bort var det en lustig känsla. Att inte ha full vintermundering, köra utan handtags och tumvärmare och att komma ihåg att slå av helljuset som varit på nästan konstant under vintern. Men framförallt var det lustigt att lämna gården och byn där maskinen spenderat hela sitt liv. För som ni kunnat läsa om under vintern började vi långtestet av vår Polaris Sportsman 570 EPS med att se potentialen som snöröjningsfordon. Och efter en lång vinter är det nu skönt att ta sig ut på ännu längre turer, känna friheten när man åker iväg längs skogsbilsvägarna med svalkande fartvind.
FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Utflykterna blev så pass härligt att vi vissa dagar bytt bilen mot hjulingen när vi skall in på stan och göra småärenden. Dessa gånger kommer främre lastfacket bra till pass, om än facket är begränsat i storlek så är det smidigt och enkelt att använda. Någon storshopping är det dock inte att tala om, då får man gott montera packlådan först. Sedan är väl själva landsvägsåkningen inte det roligaste med en fyrhjuling, och det är inte heller där Polaris Sportsman 570 EPS känner sig som mest hemma. Detta är istället på bakgården och ute i terrängen där 4-hjulsdriften, den grymma fjädringen samt servostyrningen gör arbetet till en lek. Här förenar man nytta med nöje och får ut mest av denna smidiga och starka maskin.
UT PÅ TUR!
För undertecknad som håller på att bosätta sig på nytt område är användningsområdet ännu främst begränsat till att utforska nya vägar och se vart dessa leder. Detta är något som Polaris Sportsman 570 EPS klarar med lättsamhet. Komforten är bra, fjädringen är mjuk men inte svampig och det känns tryggs att gasa dra även i lite högre farten. Sedan har man trots en aningen inspirerad körning en låg bränsleförbrukning, ca 1 liter per mil tycks vi hamna på, vilket är väl godkänt och gör att tanken på ca 17 liter räcker flera dagar för oss.
Finns det gå något som vi tycker kan förbättras på denna till synes kompletta maskin? Ännu är det tidigt att uttala oss kring helheten av maskinen, då vi exempelvis har kvar att prova förmågan som arbetsmaskin. Men när man skall ut och åka tycker vi att detaljer som reglering av lysen är onödigt komplicerat. Detta är en vanesak såklart, men vidare intuitivt är det inte med både vred och knappar för denna reglering, detta i kombination med ett redan välfyllt reglage på styret gör att man skall bekanta sig väl med maskinen innan man beger sig ut i någon trafik. Men har man väl vant sig vid användningen så är reglagen i övrigt ergonomiskt utformade och känns mycket bra att använda.
VÅRA TANKAR HITTILS
Med ett antal timmar bakom styret på vår Polaris Sportsman 570 EPS har vi fått mersmak. Denna bekväma och smidiga maskin har gjort att vi vill ha mer utflykter och mer äventyr. Som tur är skall vi fortsätta köra detta långtest hela sommaren, och se precis vad maskinen har att erbjuda under säsongen. Häng med på kommande artiklar för att läsa mer!