Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS SPORTSMAN XP 1000 S – FÖRSTA SVÄNGARNA

Nu har vi äntligen haft nöjet att spendera några timmar tillsammans med vår långtestmaskin Polaris Sportsman XP 1000 S, helt klart en maffig maskin som lämnar många intryck. 

Polaris Sportsman XP 1000 S

Det mest utmärkande med nya XP 1000 S är såklart storleken då den blivit både längre och bredare. Det vi var mest oroliga över var om den skulle kännas klumpig att köra, framförallt i skog där det kan vara trångt mellan träden. Och visst krävs det lite mer utrymme men det är inget vi känner gör något då skog sällan växer så tätt att man inte hittar vägar med tillräcklig bredd.

Fördelarna med den utökade bredden känner vi att den men råge överträffar nackdelarna. I branta partier upplevs den mycket stadigare och mindre tippig än en maskin med smalare hjulbas. Även vid körning i branta uppförsbackar är Polarisen stadigare tack vare den långa hjulbasen och det är mindre tendenser till att stegra.

Polaris Sportsman XP 1000 S

På det nya S chassiet har man också en marknadsledande fjädringsväg med hela 35,5 cm hög markfrigång i framvagnen, och det märks verkligen att man kan passera rejält höga hinder som stubbar och stenar. Något som bidrar till den höga markfrigången är A-armarna i framvagnen som är böjda för att bibehålla höjden så nära däcken som möjligt, en enkel men väldigt uppskattad lösning.

Setupen på stötdämparna är väldigt mjuk och bra kalibrerad för terrängkörning då den inte blir stötig utan väldigt följsam och bekväm att köra trots att underlaget kan vara rejält ojämnt. 
Vid hårdare körning där det kan bli ett och annat hopp hade vi gärna sett att Polaris valt ställbara stötdämpare som man kan anpassa efter den typ av körning man gör.
Gärna mjuk i terrängen och hårdare för bus och lek.

Polaris Sportsman XP 1000 S

Motorn är Polaris egenutvecklade Prostar snurra på 1000 cc och cirka 90 hk det är en motor som funnits i några år nu.
Dock har vi blivit väldigt imponerade av årets setup av både motor och variatorer, mappningen känns som den inte kan bli bättre. Otroligt jämn och fin gång i motorn som gör att man kan köra i krypfart utan ryckig gång eller aggressiva inslag från variatorerna.
Men likväl som den imponerat i låga farter har vi en riktigt busig motor när man släpper lös alla 90 hk, här är det gott om kraft som ger denna Sportsman ordentliga fartresurser.

Standard däcken som Polaris valt att köra med heter Duro power grip och vi skulle säga att det är ett bra allround däck, man har bra grepp på grus, gräs, sand och i skogen. Dock finns det bättre alternativ för lera men då brukar man få ge avkall på egenskaperna i andra underlag.
Därför känns det som ett bra val av däck på en originalmaskin som man givetvis kan anpassa om man till exempel åker i extremt mycket lera.

Hittills måste vi säga att helheten på nya Polaris Sportsman XP 1000 S verkligen har imponerat, nu ska vi montera lite originaltillbehör för att utöka förvaringsutrymmen samt göra maskinen lite mer skyddad. Det kommer ni att få ta del av i nästa testrapport, nu rullar vi vidare med denna snälla värstingmaskin.

Se vår review av Polaris Ranger XP1000

Kontakta din lokala Polaris handlare:

LINGVALLS MOTOR

MOTORHUSET

CAMP GAUTO

PROENGINE

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen