Under sommaren har vi på Sledtrax haft förmånen att långtesta en Polaris Sportsman XP 1000 S som är en ny modell för året. Fyrhjulingen är den största på marknaden om man ser till måtten på hjulbasen och frågan vi hade var hur detta monster skulle fungera. Efter en sommar tillsammans i olika terräng och med olika uppdrag är det hög tid att sammanfatta Polaris värsting ATV 2020.
Polaris nya Sportsman är minst sagt maffig, allra helst när man ställer den bredvid en traditionell atv som inte har samma mått. Den är högre, längre och bredare och är först i världen med dessa mått som gör den störst på marknaden. Risken med en större maskin är uppenbarligen att den kräver mer plats där man vill komma fram.
Det är dock något som vi inte känner att det gjort någon större skillnad vid skogsåkning, visst krävs det en något större öppning för att komma fram men samtidigt är det sällan man kör där det är så pass trångt att man inte kan hitta alternativa vägar ändå. Och där det skulle kunna vara problem med för trång terräng är det även problem med en mindre atv. Vi skulle inte säga att måtten skulle hindra en från ett köp då fördelarna överväger nackdelarna.
Något som däremot glänser är framkomligheten med den rejält tilltagna markfrigången som får hjälpt av dom böjda A-armarna både fram och bak. Det är få gånger som vi fastnat på för höga stubbar eller stenar och i terrängen kan en extra centimeter vara skillnaden mellan en fastkörning och framgång. Däcken har ett grovt mönster original och är lämpliga på varierande underlag och känns som ett bra val som fungerar till det mesta. Det finns såklart däck som är bättre i tex lera men då får man ge avkall på andra egenskaper istället.
Motorn på 1000 cc har funnits med i några år nu vilket märks då den är otroligt fin i karaktären, det görs ständigt förbättringar på små detaljer år från år vilket märks tydligt. Vi har aldrig kört en Polaris Atv med så fin drivlina som denna, tyst och mjuk gång i motorn tillsammans med en variatorkalibrering som också ger ett fint intryck. Inga ryck när man åker iväg utan maskinen smyger sömnlöst iväg och det har varit väldigt uppskattat vid låga hastigheter och vid teknisk körning eller när man kopplar på ett redskap.
Lika glada som vi blivit över den mjuka gången har vi blivit när spjälhusen öppnats på vid gavel och försett bränslet med syre, då har helt plötsligt maskinen förvandlats till ett kraftpaket som utan att blinka lyfter på framhjulen. Här har vi mr Jekyll & dr Hyde i samma förpackning och frågan som återstår är när man blir för gammal för att åka på bakhjulen? Inte än i alla fall!
Förvaringsmöjligheterna får anses som helt okej med en öppningsbar låda fram samt en bakom sätet där man får med sig lite enklare packning eller verktyg. Vi har även testat lite av Polaris originaltillbehör på denna maskin och därigenom fått ökat lastutrymme. Fram monterade vi en förhöjd ram som gör det möjligt att surra fast en motorsåg eller annan packning. Och bak på maskinen monterade vi en packlåda som gav ett rejält extra utrymme, den var även tätad med en gummilist som stoppade smuts från att leta sig in. Packlådan blev snabbt favoriten för oss på turerna.
Stötdämparna är inte ställbara på den Svenska versionen av S modellen men den är riktigt fint kalibrerad med mjuk och behaglig gång även när det är riktigt stora knölar i terrängen. Vi hade dock gärna sett ställbara stötdämpare för att få ut det sista när vi kommer upp i högre hastigheter och hornen i pannan växer ut. Sammanfattningsvis är Polaris nya Sportsman XP 1000 S en riktig fullträff anser vi och vi skulle vara förvånade om inte konkurrenterna och hakar på med lite större mått inom kort.