Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS SWITCHBACK ASSAULT CHECKAR IN!

Då är det äntligen dags att börja presentera årets långtestmaskiner. Först ut är en het modell från Polaris. Ny modell i Polarisfloran är 800 Switchback Assault ES 2.0 och denna ska synas extra hårt i sömmarna så fort säsongen börjar. Som vanligt är förväntningarna enorma, men det är en tvättäkta crossover. Så kommer den att vara bra på allt, eller ha egenskaper som gör den bättre på – eller vid sidan av leden?

SWB Assault har tidigare inte funnits i AXYS-kostymen. Till i år var det alltså logiskt nog dags för det, och det är inte bara en förlängd Rush eller avkortad RMK. Nej, den har fått en helt egen boggi som Polaris kallar IGX 144. Siffrorna betyder såklart mattlängden i tum. Sledtrax provkörde maskinen i USA i vintras och samtliga piloter gillade maskinens attityd, det är inte bara ledlampor som lyser på maskinen. Det är en glimt av bus och lek också. Okopplad boggi betyder i allmänhet något sämre ledegenskaper, men vi som har kört de korta Axys-maskinerna vet att det med hjälp av kroppsvikten går att påverka maskinen ganska mycket vad gäller skidtryck. Flytta fram för bättre styrning, flytta bak för bästa acceleration och den lyder betydligt bättre än fallet var innan man bytte till just Axysplattformen.

Men tillbaka till Assaulten och förväntningarna. Som vanligt ställer man sig en massa frågor, kommer den att funka i brant terräng med tät vegetation, som en lössnömaskin?Och kommer det att vara ett nöje att försöka köra musten ur polarna längs leden, eller blir det tvärtom?
Det känns skönt att dämparna är justerbara, räkna med att det blir en del laborering med dessa.
Men mattan då, funkar den verkligen i lössnön med “bara” 51 millimeters kammar? Gräver den helst, kliver den upp på snön som RMK-modellerna eller kommer den att stå rakt upp så man tappar riktningen?

Häng med oss i vinter för vi ska gå till botten (?) med den här maskinen. Vi kommer att rapportera om allt från bensin- och oljeförbrukning till modifieringar och nödvändiga uppdateringar.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen