Ifjol kom Polaris med en stor nyhet som vi på Sledtrax välkomnade med öppna armar. Det var en ny motor, Patriot 850. Detta krutpaket satt som ett smäck i axys-chassiet som vi sedan tidigare hyllat för sin knivskarpa balans. Resultatet av denna kombination blev en fantastisk lössnöskoter som tar sig an den mest tekniska skogskörning utan att höja på ögonbrynen. Till 2020 har Polaris tagit fram en ny medlem i RMK familjen som har fått en tuffare attityd. Vi tog med nya Polaris RMK Khaos på en provtur värdig namnet!
Axys chassiet är sedan tidigare bekant och vi har stora förhoppningar över körningen med denna maskin redan på förhand. Första ögonkastet över maskinen blottar ny grafik samt nya färgkombinationer. Men vid närmare granskning ser stötdämparna riktigt intressanta ut. Det är nya dämpare runt om som inte går av för hackor. Justeringen är utökad och på dessa kan man justera både hög och lågfartskomp, även på centerdämparen.
Nu slösar vi inte många sekunder. Dragsnöret gör en färd och sedan är skotern igång för att få visa upp vad den kan. Resan går mot högre höjder och djupare snö. Nästan direkt märker man att skidorna vill lyfta 5-10 cm vid häftigare gaspådrag, något som sedan blir mer påtagligt när körningen avancerar. Polaris har inte bara uppdaterat stötdämparna på denna modell, dem har även justerat geometrin. Boggieskenorna har en brantare vinkel framtill, balataremmarna samt centerdämparen är förlängd en aning och detta gör sig känt tämligen omgående. Visst har skotern kvar samma känsla av total kontroll och pålitlighet i körningen. Men Khaoset bubblar upp när skotern bjuder upp till dans.
Att klättra i långa branter blir givetvis en mer utmanande färd då skidorna vill titta upp tidigare än vad man vant sig vid på detta chassie. Farten är dock möjlig att behålla och klättringar som exempelvis ”rubens vägg” är möjliga om man flyttar fram kroppen för att hålla ner skidorna. Inga problem att ta sig upp till toppen om man ger sig in för det, och ack så kul man har hela vägen dit.
Med skidorna i luften dominerar denna maskin branterna och skrattet är alltid nära till hands. Vid skråkörning upplever vi inte att den går nämnvärt djupare än syskonet PRO RMK, den beter sig väldigt bra och den nya geometrin gör det snäppet enklare att initiera vändningar.
Vi kan efter vår provkörning säga att denna maskin gör en inte besviken. En otroligt förfinad lössnömaskin som nu tuggat i sig en burk med busfrön. PRO RMK generna är kvar till 100%, men maskinen har fått en helt ny dos av lekfullhet.