Kontakta oss

Reportage

ROTAX 900 ACE TURBO – NYA KRAFTER FÖR SKI-DOO

Ski-doo presenterade 2014 en ny 4-takts motor, Rotax 900 ACE, som med tiden bevisat sin hållbarhet. Det har varit en mycket uppskattad motor med låg driftskostnad och hög pålitlighet. Till 2019 har Rotax finslipat på 900 Ace motorn och fått ut 5hk extra, sedan har dem bröstat upp sig ordentligt för en turbomatad variant som levererar 150hk. Nya tag för nya tider, läs mer här om vad denna uppgradering innebär.

Rotax som är BRP:s motorleverantör tillverkar som säkert många av er vet inte bara motorer till snöskotrar. Dem gör bland annat motorer till flygplan, motorcyklar, fyrhjulingar och vattenskotrar. Dem är erfarna inom 4-takts motorer och har många applikationer för deras teknik. Denna kunskap och teknik har dem tagit in i skotervärlden genom Ski-doo och Lynx. Deras senaste och hetaste nyhet för 4-takts segmentet är Rotax 900 ACE. År 2014 släppte dem 900 ACE motorn för snöskotrar och den gjorde succé.

BRP introducerade ny teknik som exempelvis elektriskt gasreglage och valbara körlägen för snöskotrar. Detta i kombination med en bottenstark motor med låg bränsleförbrukning och hög driftsäkerhet gjorde att det var ett klockrent val för bland annat touring och arbetsskotrar. Att montera denna motor i en renodlad sportmaskin var inget alternativ, det segmentet har andra krav.

Till 2019 har BRP inte legat på latsidan, 900 ACE motor har fått sig en uppgradering i form av ett nytt insug och ett nytt avgassystem. Detta gör att den motorn får ökad effekt med 5hk och maxeffekten är då på 95hk. Det är dock inte den stora nyheten för 2019, utan att dem även gjort en variant bestyckad med turboaggregat och skrämt upp motorn till 150hk, det är något stort.

Rotax har inte bara stoppat en turbo på 95hk varianten och varit nöjda där. Den nya turbomatade varianten av 900 ACE har fått en rejäl översyn för att klara av den ökade påfrestningen som blir när man drastiskt ökar effektuttaget. Exempelvis så har kolvarna en ny design för lägre kompression och är smidda istället för gjutna, vevaxeln likväl som vevstakarna är förstärkta.

Vattenpumpen är större och har högre kapacitet, toppen har fått en översyn och fått förbättrad kylning. Oljepumpen har ökad kapacitet och för att klara av att mata denna motor är även spridarna av annan kaliber. Man kan nästan säga att det är en ny motor, baserad på en 900 ACE.

Rotax 900 Ace Turbo är en bottenstark motor som med hjälp av 0,8 bars laddtryck har en riktigt lång effektkurva som slutar vid 150hk från fabrik. Denna motor kommer att ersätta tidigare storebroder Rotax 1200 4-tec i flertalet modeller och ger även utrymme för utökad applikation. Motorn kommer att sitta i majoriteten av Ski-doos G4 widebody maskiner, det innebär att exempelvis Renegade XRS har denna motor och det kan vi lova är en riktigt rolig maskin!

Motorkonceptet är dock inte något helt nytt och oprövat. Likande variant hittar man i en annan BRP produkt, Can-Am Maverick X3 SSV. Där med ännu högre effektuttag på hela 172hk. Med BRP:s omfattande tester samt en redan marknadsförd produkt med snarlik design så förväntar vi oss att detta kommer fortsätta vara en driftsäker motor, trots att man tar ut bra effekt. Frågan är bara vilka modeller som i framtiden kommer ha denna motor, det är något som blir spännande att se.

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen