Reportage
Patriot 850 – Polaris nya hjärta!
Polaris har till 2019 en helt ny tvåtaktsmotor som dessutom är den kraftfullaste någonsin som lämnat fabriken i Roseau. I sann amerikansk anda har motorn fått namnet Patriot och här har ingenjörerna haft siktet inställt på driftsäkerhet, rapphet och massor med effekt. För att lyckas med det har man fått börja med ett blankt papper och konstruerat en helt ny motor. Nu gör vi ett djupdyk i Polaris nya kraftkälla.
När vi för första gången blev presenterade för Polaris nya Patriot motor gissade vi på att det kanske var en uppborrad variant av föregångaren 800 cfi. En snabb och kostnadseffektiv lösning för att ge ett svar på tal mot Rotax 850 E-tec. Det skulle dock visa sig vara något betydligt bättre än så!
Här har Polaris ingenjörer fått fria händer att ta fram en från grunden helt ny skotermotor. Lagom till 25års jubileet sen Polaris började tillverka egna motorer kommer man med den kanske mest genomarbetade konstruktionen, där inget sparats åt slumpen.
Polaris 850 Patriot är på 840 cc och borrningen samt slaglängden i motorn är det som bestämmer volymen. Att den är på just 840 cc ska vara för att få minsta möjliga tröghet i maskineriet, mindre tröghet ger en rappare motor med bättre gassvar. Just rappheten i motorerna är något som Polaris varit kända för sedan tidigare, och det är inget man vill släppa nu heller.
Invändigt hittar vi helt nya kolvar som har en rad förbättringar för att öka driftsäkerheten ytterligare. Höjden har ökat med 8 mm samtidigt som man har gjort 3 mm tjockare kolvtoppar, det ger bland annat mer kontaktyta med cylinderväggarna. Större kontaktyta ökar avkylningen av kolvarna som minimerar riskerna för haveri.
Det är inte bara kolvarna som fått sig en översyn, man har även gjort en helt ny vevaxel med en rad förbättringar. Den är byggd för att vara stark och styv för att minimera påfrestningar som kan bli om det är för stora rörelser i axeln. Även här har man jobbat med trögheten i motorn och för att minska den har man byggt en vevaxel med låg vikt. Allt för att få en rapp karaktär på motorn.
Vevaxeltappen har fått större diameter och är nu på 34 mm istället för 32 mm som sitter på 800:a motorn, denna skillnad tillsammans med övriga förändringar ska leda till ökad hållbarhet.
Den som har ett tränat öga kan se att topplocket är väldigt slimmat och har en liten volym för kylarvätskan. Det kanske en del kan tycka är märkligt när vissa eftermarknads-topplock har ökad volym för att ge bättre kylning.
Nu är det som tur var inte riktigt så det fungerar, vid stor volym på topplocket får man sämre flöde och kylarvätskan närmast cylindrarna blir betydligt varmare. I utkanterna kan däremot temperaturen vara lägre eftersom det är längre ifrån själva värmekällan.
Polaris har använt sig av avancerad datasimulering där man sett till att optimera volymerna och istället får man betydligt bättre flöde på kylarvätskan. Resultatet av det ger bättre avkylning än tidigare konstruktioner.
Som ett led i arbetet med att bygga ett bättre kylsystem har man ett helt nytt expansionskärl med en inbyggd termostat. Här har man gjort ett ”by-pass” system som tillåter motorn att komma upp i arbetstemperaturen på endast 38 grader innan hela kylsystemet aktiveras.
Nu går det alltså snabbare att få en varm motor och maskinen är redo för att köras.
På de nya trottelhusen har man gjort en helt ny lösning på TPS- givaren (Throttle Position Sensor) Den vanligaste lösningen hittills har varit en justerbar TPS vilket kan låta bra, men den stora nackdelen är att den kan komma ur position. Och då får datorn i systemet fel input som gör att motorn börjar på gå sämre eller inte alls.
Nu har man lyckats göra en TPS som är i rätt läge permanent och ingen justering krävs!
Dessutom har insuget försetts med nyutvecklade V-force reeds för bästa gassvar, samt tätning av vevhusgaser som ska ut genom avgassystemet istället.
Hjärnan på en skoter kallas för ECU vilket är en liten dator som tar in en massa information från sensorer och den skickar även ut information till insprutning, tändning med mera.
Till Patriot 850 har man gjort ECU:n snabbare samtidigt som man integrerat avgasportarnas styrning.
När vi ändå är inne på elsystemet har Polaris tagit in lite nyheter som kom på Titanen, nämligen ett elsystem som ger full kraft redan vid tomgång. Nu får alla sensorer och system rätt ström direkt och motorn blir även lite mer snabbstartad.
Om vi kikar på avgassidan ser vi även här stora nyheter, här har helt nya trestegs avgasportar utvecklats. Nu är det bättre tätning mot kolvarna för större kontroll över avgasflödet och ökad prestanda i motorn. Det förbättrade kylsystemet kyler även avgasportarna som är formgjutna i Magnesium.
Självklart behöver Polaris nya motor ett nytt avgassystem där flöde och ljudnivåer förbättrats. Och EGT sensorn har fått en värmeavskärmning som ger bättre och exaktare mätvärden.
Som ni märker är denna motor långt ifrån en uppborrad 800:a. Det är en helt nyutvecklad maskin som fått en rad förbättringar. Efter testkörningarna i USA förra vintern blev vi helt klart imponerade av den grymma kraften som fanns att tillgå. Även ljudnivån var imponerande låg och nästan inga vibrationer.
Kan det här vara motorn som kommer att lyfta Polaris upp på kungatronen i klippiga bergen igen?