Sledtrax testar
SCOTT GENIUS ST 920 – STIGAR ÄR DEN ROLIGASTE MOTIONEN!
Efter en rekordsnabb snösmältning med stora mängder vatten i skog och mark, har det torkat upp riktigt bra och det är dags att komma ut på härliga träningspass i terrängen. Rejält med muskelarbete i sega uppförsbackar belönas med branta utförsbackar där vindlande cykelstigar kryssar fram mellan stenblock och träd, vi tar ett hopp i förbifarten och bara njuter av adrenalinkickarna! Längtan efter dessa turer är alltid stor, nu är det dags att prova vad Scott Genius ST 920 har att erbjuda.
För stökiga stigar
Om Scott Genius ST 920 hade varit en snöskoter hade den förmodligen kallats cross over, men beteckningen cross over används ju mest bara i skoterbranschen, istället benämner man denna cykel som ST vilket står för Super Trail, där stigcykeln är inne och nosar på downhill-modellernas egenskaper. För detta är en stigcykel med rejält tilltagen fjädring, flackare gaffelvinkel, längre hjulbas och lägre tyngdpunkt än en vanlig stigcykel, exakt det man vill ha i en downhillcykel.
Stilren och funktionell
Den låga tyngdpunkten har man lyckats få till genom att Scott Genius ST 920 har bakre stötdämparen inbyggd i ramen. Andra fördelar med inbyggd dämpare är att dämparen hålls fri från smuts, lera och vatten under körning, det bidrar också till att cykeln blir vridstyvare och sist men inte minst ger det ett rent och snyggt intryck stilmässigt. Bakdämparen är en FOX Float Nude PE Evolve med slaglängd 150 mm och en mängd olika justeringsmöjligheter där man bland annat enkelt kan justera både lufttryck, retur, kompression och SAG. Man kan växla dämparläge mellan climb – traction control – descend för att anpassa fjädringen efter om man klättrar uppför branter, cyklar längs flackare stigar eller åker stökiga stigar brant utför, allt detta under färd med ett enkelt tryck på ett reglage på styret. Framfjädringen sköts av RockShox Lyrik Air Rush RC dämpare med slaglängd 160 mm, även denna har justerbara lägen men justeringen av dessa sker på dämparen.
Genomtänkt i minsta detalj
En smart detalj på Scott Genius ST 920 är att man kan öka eller minska gaffelvinkeln 0,6o utan att demontera styre, styrlager, framgaffel mm. Det är inte något man gör vid varje cykeltur, men om man ska i väg på downhillkörning en helg kan det vara bra att ändra vinkeln, då en längre hjulbas med flackare gaffelvinkel gör sig bättre när det går fort utför. När man kör utför är det också bra med Dropper Post, på denna cykel sitter Syncros Duncan som även den styrs av en spak på styret. Att få undan sadeln för att kunna få kroppstyngden över bakhjulet vid brant nedförsåkning är nödvändigt för att undvika en smärtsam OTB. En annan viktig detalj i nedförsbackarna är ett bra bromssystem, som reagerar direkt och har kraft nog att stanna upp cykeln även i höga farter. På Scott Genius ST 920 har man valt kvalitetsprodukter från SRAM, i detta fall DB8 som är en kraftfull hydraulisk skivbroms med 200mm bromsskiva fram och 180 mm bak, det är ett nytt bromssystem för mig så det blir intressant att se om man märker någon skillnad.
Viktiga komponenter
Scott Genius ST 920 har SRAM NX Eagle 1×12-drivlina, enkeldrev fram och 12 drev bak, samt SRAM SX växelreglage. Kablarna är integrerade i ramen med Syncros Cable Integration System, något som skyddar kablarna vid körning i utmanande förhållanden. Även hjulen kommer från Synkros, medan däcken är 2,6 ’’ Maxxis Minion fram och Maxxis Dissector bak, rejäla fälgar och däck med mönster anpassade för stigcykling. Scott Genius ST 920 har fälgar och ram av aluminium och totalvikten är 15,8 kg, vilket är mer än min förra cykel vägde och det blir intressant att se om skillnaden i vikt kommer att märkas.
Allt på plats, nu åker vi!
Vi valde att ta hem cykeln i kartong för att själva lägga sista handen på den, dvs montera Dropper Post och styre, justera växlar, montera slangen till hydraulbromsen bak samt att montera framhjulet. Efter detta justerades SAG för att få fjädringen att passa min kroppsvikt, vilket gjordes utan större problem. Lite extrautrustning blev också monterat i form av Syncros Protection Kit och Syncros hållare till vattenflaska, inte stora saker men ack så bra att ha. Nu är vi klar för spännande färder i skog och mark, konditionen kommer förhoppningsvis att bli på topp och vi ser fram emot många långa turer under sommarens härliga dagar! Vi återkommer med fler reportage om vad vi tycker om Scott Genius ST 920, till dess – väl mött i cykelskogen!
Läs några Sledtrax Testar