Kontakta oss

Sledtrax testar

SCOTT GENIUS ST 920 – SUPERTRAIL SOM GER MERSMAK

Sommaren lider mot sitt slut och det har blivit många turer i skog och mark, men även på MTB-banor, med vår Scott Genius ST 920. En Super Trail gjord för skogens alla stigar, härlig utförskörning i rejält stökig terräng likaväl som flowig körning i högt tempo genom gröna korridorer. Den har ständigt gett oss leenden på läpparna och högt adrenalinpåslag, men ibland även lite blåmärken och skrapsår då vilja och förmåga inte alltid går hand i hand. Dags att summera våra intryck av Scott Genius ST 920!

Själv är inte alltid bäst

När man köper en ny cykel finns valmöjligheten att köpa färdigmonterat men man kan ju också köpa cykeln i kartong och den här gången valde vi det senare alternativet. Det kan tyckas vara få detaljer att montera dit, egentligen mest justering av växelreglaget, montering av bromsslang, dropperpost, hjul och styre – och hur svårt kan det vara? Jo, lite svårare än vi trodde… Det var inte så enkelt att justera in växlarna helt perfekt på en gång, men med goda tips från cykelvänner och några provturer så fungerade det riktigt bra. Att kapa bromsslangen och montera dit den var enkelt, men det visade sig efter ett par cykelturer att det fanns luft i systemet och det behövde åtgärdas. Att lufta bromssystemet i sig är inte särskilt svårt, men det krävs rätt utrustning till detta. Med allt på plats var det dags att testa vad cykeln gick för, och ganska direkt insåg vi att den bakre dämparen inte svarade som den skulle när vi försökte låsa den. Det var svårt att känna skillnad mellan climb- och traction control-läget, hur vajern än justerades. Reglaget på styret hoppade också ur sitt låsta läge vid minsta gupp, vilket var minst sagt irriterande. Efter snabb och bra hjälp från Scott, skickades ny dämpare och detaljer till Rideloc-reglaget och med detta på plats blev det hela skillnaden. Om vi köpt färdigmonterat hade vi sparat tid, då allt detta redan varit åtgärdat, något som kan vara värt att ta med i beräkningarna då sommaren trots allt är kort och man vill få ut så mycket som möjligt av den när det gäller cyklingen.

Boostar självförtroendet 

Scott Genius var känd för oss, men ST 920 var en ändå ny bekantskap och förväntningarna var stora, men vi hade också några funderingar. En av funderingarna var hur körningen skulle påverkas av den nya geometrin med lägre tyngdpunkt, flackare vinklar och högre vridstyvhet? Vi blev klart nöjda då vi upplevde Scott Genius ST 920 stabilare än vår tidigare modell, att den var stadigare i styrningen och kändes därför inte lika vinglig. Den gav en känsla av trygghet i kniviga passager, var lätt att hantera och följsam i kurvorna. Sittställningen passade oss bra, känslan var att man satt mer upprätt, rakare över pedalerna och trampade något mer neråt än framåt i jämförelse med tidigare cykel. Vi kunde konstatera att Scott Genius ST 920 gav oss mycket gott självförtroende, ja vissa skulle kanske rent av kalla det hybris, och till slut utmanade vi oss så rejält att OTB var oundviklig – tur att vi alltid har skyddsutrustning vid all körning.

Viktiga detaljer

Tyngdpunkt och geometri är förstås viktigt, men det är också fjädringen. Vi var nyfikna på hur den inbyggda bakdämparen skulle uppföra sig både när det gäller fjädring, att ställa om mellan olika körlägen och det faktum att den skulle hållas fri från damm och smuts. Efter många cykelturer kunde vi konstatera att fjädringen har varit riktigt bra, den har svalt guppen fint och även returdämpningen har fungerat bra. Trots att bakdämparen är väl dold, är den lätt att komma åt för att ändra inställningar och dessutom har den verkligen hållits dammfri.

Men det finns många inställningsmöjligheter och frågan är om vi kommer att justera ytterligare lite till, i jakten på den ultimata fjädringen. En sak som från början störde oss lite var att climb-läget i dämparen inte var riktigt lika stumt som vi var vana vid sedan tidigare, förmodligen endast en vanesak då cyklingen inte har påverkats av det. Vi har uppskattat att dämparen och kablaget är inbyggt, det var lätt att hålla rent och den har ett utseende som vi gillar skarpt. En annan fundering rörde bromsarna, skulle man märka någon skillnad? Ja, det var riktigt effektiva bromsar som utan problem hjälpte till att lösa kniviga situationer i branta utförsbackar. Ett ytterligare plus var att vi inte behövt byta några bromsbelägg under cykelsäsongen. Den skillnad vi kunnat se med blotta ögat är att dessa bromsbelägg är betydligt längre än de vi haft på tidigare cykel och det kan kanske påverka både bromsförmåga och beläggens livslängd.

Sammanfattningsvis

Vi tycker att Scott Genius ST 920 är en stigcykel av högsta kvalitet, den inbjuder till roliga och inspirerade cykelturer samtidigt, som man känner sig trygg och säker på den även i de riktigt branta och stökiga partierna. Den har ett stilrent uttryck och är lätt att hålla ren och underhålla med den inbyggda bakre dämparen, helt enkelt väldigt genomtänkt modell. Flera av egenskaperna lutar mer åt down-hill-hållet än tidigare modeller har gjort, men tyvärr har den mer renodlade down-hill-körningen inte hunnits med, så det bästa har vi kanske inte provat ännu.  Men det vi har provat har gjort oss rejält nöjda och för varje gång vi varit ut och cyklat så har Scott Genius ST 920 ökat i anseende. Det är inte slut på säsongen riktigt än och om inte annat så kommer det ju fler somrar med nya möjligheter, vilket vi ser fram emot!

Väl mött i cykelskogen!

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala SCOTT handlare:

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen