Kontakta oss

Sledtrax testar

SCOTT SPEEDSTER GRAVEL 10 – ATT LITA PÅ NÄR ASFALTEN TAR SLUT

Semestern närmar sig och det är snart dags för vår Scott Speedster Gravel 10 att få några veckors välförtjänt vila efter många mil på såväl asfalt som grusväg till och från jobbet. Den vardagsmotion jag sökte har verkligen blivit av, mina personliga temporekord på Strava har slagits gång efter annan och allt detta har genomförts med ett leende på läpparna – dags att utvärdera Scott Speedster Gravel 10.

Utveckling på flera plan

Att cykla är enligt mig en av de bästa motionsformerna, sliter inte på leder och benhinnor, ger möjlighet till hur höga pulshöjningar som helst och sist men inte minst är man utomhus i friska luften. Jag har cyklat till och från jobbet under snöfria månader under många år nu, från början på vanlig herrcykel, de senaste åren på MTB med sikte på äventyrlig stigcykling under hemväg, för att nu köra asfaltväg till jobbet och grusväg hem. Kanske har det med ålder att göra, men det känns lite tryggare med grusväg än stigcykling när man är själv.

Valet av Scott Speedster Gravel 10 har visat sig vara bra utifrån mitt behov av cykel. Geometrin i den har gjort att jag suttit bra, trots att jag är lång har utrymmet mellan sadel och styre räckt till oavsett jag valt de lägre handtagen eller de högre. De lägre handtagen har jag använt mest vid hårda tempointervall samt för att få bra bromskontroll i nerförsbackar, men kanske har jag missat en del vid core-träningen då jag inte orkar hålla kroppen i detta läge så långa stunder. Oftast har jag använt de högre handtagen, mycket skönt att kunna nå såväl broms som växel med fingrarna, samt i mitt tycke mer vilsamt för kroppen. Kraften från muskelarbetet har verkligen landat rätt, vilket inte minst märks i min inloggning på Strava, men även när det gäller tiden det tar att cykla till jobbet.

Men det är förstås fler saker som påverkar snabbheten, till exempel cykelns vikt som är endast 9,9 kg, en låg vikt i mina ögon. Däckens mönster är ytterligare en faktor som spelar in i detta sammanhang, det är stor skillnad mellan mönstret på MTB-däck och Gravel-däcken som är monterade här. I framtiden hade det varit kul med effektmätare inkopplad, då cykeln är förberedd för sådan, men i dagsläget får det bli att använda den gamla vanliga pulsmätaren i stället för att ha koll på träningseffekten.

Enkel växling och snabba stopp

Elektroniska växlar har funnits ett tag på marknaden, men för mig var SRAM:s 12-växlade elektroniska växelsystem en nyhet och därför lite spännande att se hur det skulle fungera. Jag har inte blivit besviken, det har skött sig riktigt bra, med ett lätt knapptryck växlar man enkelt upp eller ner och det är direkta distinkta växlingar. Batteritiden skall vara 60 timmar, vilket jag inte vet om det stämmer, då jag har gjort till vana att ladda det en gång per vecka. De hydrauliska RIVAL eTap AXS HRD skivbromsarna har fungerat riktigt bra, skönt att kunna lita på bromsarna då hastigheten i nedförsbacke på grusväg har nått nära 60 km/h.

Summering av våra intryck

Vi ville i första hand ha en cykel med dubbla användningsområden, både asfaltväg och grusväg skulle den klara av, och det har vi också fått, vi inser också att den mycket väl skulle kunna fungera som långfärdscykel. Den är lätt att trampa fram, har bra sittställning med flera olika valmöjligheter att placera händerna och dessutom väl fungerande växelsystem och kraftfulla bromsar. Vi har inte provat packutrustning på den, utan enbart monterat vattenflaskhållare och skärmar. Att ha skärmar känns bra när det regnar eller har regnat, det är inte heller nödvändigt att skippa dessa för att få ner vikten då de endast väger totalt 182 g fram och 224 g bak, en mindre viktökning på cykeln men ack så bra att slippa onödigt stänk av lervatten mm. Nu är det dags att låta vår Scott Speedster Gravel 10 vila några veckor för att i stället gå över till ren MTB-cykling under semestern! Väl mött i cykelskogen!

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala SCOTT handlare:

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen