Yamahas extremaste 153″ mountainmaskin förfinas till nästa år. Den största ändringen till 2019 är helt nya reglage som inkluderar nytt bromshandtag, gashandtag, nödstopp och knappsats. Andra ändringar är grafiken samt färgsättningen. Detta gör att maskinen fortsätter att vara lika extrem som tidigare år.
Vid första ögonkastet över havet av nya skotrar i West Yellowstone så sticker flertalet skotrar ut med sina starka färgsättningar, och Yamaha är en av dem som syns bäst.
Den läckra Yamaha Racing blåa färgen som så väl kännetecknar märket i kombination med en frän gul färg gör att skotern fångar ens uppmärksamhet lite extra. Sedan värmer det att dem tänkt lite extra på Sverige under designfasen. Grafiken och stilen är helt på plats, precis som de nya reglagen.
Nödstoppen har ny design och är fristående från gashandtaget. Detta möjliggör förflyttning så att man inte av misstag kommer åt stoppknappen, när man efter julmiddagen skall ut och klättra i backarna.
Det nya bromshandtaget har en klart förbättrad ergonomi från tidigare år och är något vi på Sledtrax verkligen välkomnar.
Väl ute bland de långa branterna och i den djupa lössnön, där får den turboladdade 998 Genesis motorn verkligen göra sig hörd. Efter några riktigt roliga svängar i nedförsbacke vänder man pjäsen så att nosen pekar uppåt, höger reglage får en smekning och strax efter möts man av ett vrål och en känsla av att inget kan stoppa en.
Skidorna lättar från backen, men bara sådär lagom mycket, för trots att man färdas i motlut så bara ökar och ökar hastigheten. Extremt roligt och väldigt beroendeframkallande, något alla borde prova på.
Vid mer teknisk körning behöver man vara väl bekantad med effektregistret för att inte bli överraskad när man håller in gashandtaget – farten ökar även här.
Har man väl lärt känna skotern så finns det stora möjligheter att göra snygga dansnummer bland träden, om än det kan kräva någon svettdroppe i pannan. Denna maskin har trots allt några kilon extra mot konkurrenternas tvåtaktsmaskiner.
Detta är en hetlevrad maskin gjord för djupsnön, men ibland måste även dessa köras på led. Köregenskaperna behöver vi inte förklara, men den klarar detta med bravur. Stötdämparna är bland dom värsta man kan hitta monterade från fabrik.
Fox QS3 med de användarvänliga snabbinställningarna i tre lägen, gör justeringarna snabba och enkla. Perfekt när man kan klicka om till andra eller tredje läget på transportsträckorna där man behöver lite styvare fjädring.
För att sedan lika enkelt kunna klicka om i läge ett när det är dags för riktig puderkörning.
Kvar från förra årsmodellen är den bakre QSL stötdämparen i boggin, Quick Shift Lockout. Med ett enkelt handgrepp där man vrider om justeringsvredet i läge L får man en nästan stum stötdämpare. Resultatet av det är att skidorna hållas på backen och nu kan man klättra så brant att det nästan blir svårt att hålla kvar fötterna på fotstegen.
Yamaha har kanske inte de enskilt största nyheterna inför nästa år men den redan grymma Sidewinder M-TX har tagit ytterligare ett steg framåt i utvecklingen, och till 2019 är den faktiskt bättre än någonsin.
Världens kraftfullaste motor i en serieproducerad snöskoter skapar verkligen abstinens hos oss på Sledtrax.