Den stora pålitliga dragaren från Yamaha har verkligen gått från tungviktare till att kännas fjäderlätt med hjälp av servostyrning. Sledtrax har tagit denna skogens gigant på en provtur, så häng med!
Denna 4-takta viking har varit med i några år, och nu är det dags för Yamahas servostyrning att hitta ner även till den. Är det då någon skillnad med servo? Vi vill påstå att det borde vara standard på alla så kallade arbetsmaskiner, så pass mycket skiljer det om man gör en kort jämförelse mot fjolårets VK Professional II. Självklart är den betydligt lättare att svänga med utan att på något sätt tappa känslan, här har man lyckats riktigt bra.
På leden ska vi inte hymla om att det är en XL-maskin. Den går att gasa på fort med, men allt eftersom guppen tätnar blir det lite tungt att hålla emot. Men vad gör det, den är långt ifrån ämnad uppgiften och har man köpt en VK Professional är det definitivt inte ledkörning i hög hastighet som är ändamålet. När knölarna rätar ut sig och leden blir bättre vaknar vikingen fort till liv. Innerkurva, full gas, skidorna lyfter och skotern rör på sig riktigt friskt.
Den har ett riktigt ess i rockärmen för i cruisinghastighet blir färden en helt annan. Då går det åka riktigt bekvämt. Sanningen är att bredbandare “stjäl” en hel del köpare av touringsegmentet.
En modern bredbandare har så pass bra komfort i moderata farter så varför inte kombinera nytta med nöje? VK Professional är inget undantag!Får man för sig att haka på en stor ledsladd eller en fullastad timmerdoning så sliter maskinen fram dem med lätthet. Vridet i den trecylindriga fyrtaktaren är högt och den viker sig inte för hög påfrestning.
Körställningen på vikingen är avslappnad och man sitter otroligt skönt. Det enda en kort man som undertecknad kan klaga på är den något breda dynan som gör att det känns lite längre ner till fotstegen än vad det egentligen är.
Slutsumering av ett redan beprövat koncept är att den lilla nyheten att den fått servo inte är så liten. Faktum är att allt underlättas!
Den väger långt över 300 pannor och servon har gjort så den känns 100 kg lättare i alla lägen förutom då det blir dags att lyfta i maskinen. Tidigare har man fått jobba vid styret en hel del, nu kan man köra en hel dag utan att vara utmattad bara av att svänga runt på ekipaget.
Vi ger servon full pott, vikingen krigar vidare!