Sverige är ett avlångt land där både säsong och snödjup varierar kraftigt.Allt fler väljer att specialisera med renodlade lössnömaskiner, och därmed låsa sig rätt rejält i körningen. Älskar man lössnö är det i regel lång matta, smal framvagn och höga kammar som gäller. Medans ledsmiskare gärna väljer korta maskiner, bred framvagn och inte allt för höga kammar. Sledtrax har provkört en korsning med rätt dna för att lira i båda facken. Följ med på en sväng!
2018 såg Renegade backcountry 850x dagens ljus. En trevlig crossover men inte riktigt så där sportig som man kunnat hoppas på för en riktigt raceentusiast. Till 2019 händer det grejer. Renegade får X-rs paket och själva ”Renegade” försvinner. Istället bryter sig Backcountry ut och bildar sin egen identitet. Helt enkelt en lössnöspecialist med riktigt grymma ledegenskaper. På köpet blir förvirringen mindre, då Renegadesortimentet är vida utbrett och svårt att hålla koll på alla Renegademodeller.
Jämfört med fjolårets upplaga av Renegade Backcountry 850X så är Backcountry X-rs betydligt mer välutrustad. Ja, rent ut sagt top of the line. Stötdämparna är KYB pro 36R fullt justerbara med Ras 3 framvagn.
I boggien sitter det ordentligt tilltagna KYB Pro 40R stötdämpare. Kommer suget av att skicka Backcountryn på en flygtur är det därför ingen match för fjädringen. Boggien är C-motion som var ny inför 2018. En 50/50 boggie med uppvinklade skenor bak för att underlätta vid snäva partier i högt ledtempo.
Det gör verkligen skillnad att skenorna är böjda. Den känns kortare än vad den är. Backcountryn vill inte upp på en skida som man skulle kunna tro att den skulle göra. Men näe du, det är bara gasa hårdare och luta sig kraftigt i kurvorna för att hålla skidorna kvar i backen.
Vilket adrenalinpump det ger att rusa fram på dom nypistade ledarna i staterna. Det känns som en saga att attackera bäbislena leder med en rykande het maskin. Stundvis går det välja att hålla på sidan om leden med duktigt stora knölar, här imponerar Backcoutryn som äter gupp till frukost.
Nästa sekund viker vi av leden och här känns maskinen också hemma med sina hybridegenskaper. Framvagnens bredd är ett mellanting och justerbar mellan 38 till 40 tum. Ute i snön upplevs den inte för bred för att vara tung att manövrera som man vill. När vi provkör Backcountry 850 X-rs ligger snön tre meter djup på vissa ställen och den är riktigt lös. Då är 38 tums bredden verkligen lätt att åka på skrå med.
Tillsammans med den motorstarka 850cc motorn och de 51mm höga kammarna kan man klättra riktigt långt, trots att Backcountryn endast är 146 tum lång. Det får vi erfara under provkörningarna i klippiga bergen.
Mattan som sitter på är en Powdermax matta och gör sig riktigt bra även på hårdare fören. Visst saknar den lite av det där sista då snön blir riktigt hård, men en maskin som ska vara bra på både led och lössnö måste kompromissa på en del pinaler.
Vi måste erkänna att en maskin som i fjol var riktigt bra har blivit ännu bättre. Man kanske inte tar sig riktigt högst upp. Men faktum är att man tar sig riktigt långt. Sen om man lyckas komma med lite fart imponerar maskinen på riktigt hur pass bra framkomlighet den besitter.
Som grädde på moset går det köra riktigt snabbt på leden, och säkerligen spöa polarna som kör renodlade mountainmaskiner med hästlängder på vägen hem.
En sak till, den kommer utrustad med SHOT till nästa säsong. Det är BRPs innovativa start via en kondensator på endast ett kilo i extravikt. I och med det har den bantat ett helt gäng med kilon mot fjolårets Renegade Backcountry.
Tvekar du mellan led eller lössnö är detta helt klart ett hett alternativ till en grym skotersäsong. Det är dock ytterst osäkert om den kommer till Sverige nästa säsong, men vi på Sledtrax håller tummarna!