Ett enormt motorpaket med massvis av kraft och råstyrka. En fjädringsuppsättning som även får prinsessan på ärten på fall, och sist men inte minst. Under allt lull lull vilar en enormt kompetent arbetsmaskin. Sledtrax har kikat närmare på lyxkryssaren Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R häng med!
Ski-doo Expedition finns med några olika utrustningspaket. SE versionen är den med mest godsaker från fabrik. Men smakar det så kostar det. Priset på en Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R börjar på hela 221 900 svenska riksdaler. Fjädringen är från HPG och boggiens bakre dämpare är en luftfjädrad stötdämpare med en fjädringsväg på hela tio tum. Stötdämpningen upplevs mjuk och följsam över guppen efter leden. Dubbeldynan och det eluppvärmda handtagen för passagerare, i kombo med handtagsskydden gör åkturen väldigt bekväm både för förare och medresenär.
Den extra höga rutan leder bort all kall luft och snö, likt ett stort vindskydd. Utformningen av chassit med avsmalnande vinklar i överkant gör att den inte upplevs lika bred som den i verkligen är. 50 centimeter bred matta ger en otrolig bärighet i snön, även när den är lite lösare. Fastnar man, underlättar den ledade boggien vid backning och man kan många gånger klara sig ur situationer utan att behöva kliva av skotern.
Hur pass mångsidig är den?
Vi kan fort konstatera att komforten är sagolik på en Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R. När all nöjesåkning tar slut är det dax att lägga in lågväxeln. Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R är nämligen utrustad med både hög och lågväxel. Backväxeln är elektronisk och hoppar in med hjälp av en elmotor. Växellådan med lågväxel gör maskinen till en komplett arbetsmaskin och vid tyngre last. Om man håller sig under 30 km/h så går det fin att växla mellan hög och låg växel.
Nu är det bara koppla timmerdorningarna på draget och slita fram vinterveden för att säkra värmen till kåken när, elpriser skjuter i höjden. För övrigt ett argument gott nog att överväga att investera i en Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R. En sak till med denna maskin är packutrymmet på själva skotern. Behöver man mer utrymme än den 135 liter Linq-lådan som medföljer så går det alldeles utmärkt att dela på dubbeldynan så den blir enkelsitsig. Hips vips har man ytterligare ett ställe att fylla på med packning.
En packåsna på steroider:
Motorn är samma som vi hittar i fjolårets Mach Z, Med andra ord en otroligt effektstinn godsak. Fyrtaktsturbon levererar hela 180 hästkrafter. Så denna touring slash arbetsmaskin är även ruggigt snabb emellanåt. Det är rätt häftigt att sätta sig på en så pass “gubbig” maskin som ändå går som ett skållat troll och kör ifrån de mesta. På tvåans växel levererar den stora smileband under hjälmen. Den lyfter gärna på skidorna när mattan greppar fast i underlaget.
Sammanfattning
Ski-doo Expedition 900 Ace Turbo R är mångsidig som få. Denna typ av maskin gör det lättare att gå över till en bredbandare om man någon gång tyckt att det inte riktigt känts rätt, och man fortfarande känner sig för “ung” för bredbandare. För här har du en lakerunner paketerad i en arbetsmaskin. Var det någon som sa SchweizerKniv? Detta kan vara snöskoterns motsvarighet till den.
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.