Stor, stark och snygg ja nu är det inte början på en självbiografi på undertecknad, utan det är kortfattat vad man kan förvänta sig med nästa års Ski-doo Expedition SE 900 ACE Turbo. En bredbandare med över 150 hästkrafter och dessutom med en tyst fyrtaktssnurra. Ett riktigt läckert koncept som Sledtrax har haft förmånen att testa.
Efter första svängarna på denna maskin slår det en att det inte bara mattan som är bred utan även användningsområdet. På Expedition SE sitter det en dubbeldyna som gör att maskinen fungerar utmärkt som touring samtidigt som man i nästa stund kan lägga i lågväxeln och koppla timmerkälken bakom.
Just växellådan är helt ny och har endast två lägen, hög och låg. Det finns alltså inte kvar någon backväxel utan den sköts elektroniskt från en knapp på styret. Enkelt och bra. Dessutom kan man växla även under färd, men man får köra max 30 km/h sen spärrar maskinen växelläget elektroniskt.
När de nya bredbandarna från Ski-doo fått ta del av G4 utvecklingen ser vi stora förbättringar på förarmiljön. Tunnelsidorna är vinklade i överkanten vilket gör att maskinen upplevs smalare än vad den är, men även balansen och kalibreringen av stötdämpare gör SKI-DOO EXPEDITION väldigt smidig.
När vi kör i lite lösare snö inne i skogen åker man mer som med en modern mountain maskin där man lägger ner skotern i svängarna. I nästa stund kan man köra på ett mer traditionellt sätt där man sitter ner, känslan är att den är väldigt stabil och trygg här. Har man lyckats så pass bra med balansen att den går att köra på båda sätt, ja vi känner definitivt att man skapat en roligare maskin som samtidigt är trygg att köra.
Många valmöjligheter:
Mångsidigheten på SKI-DOO EXPEDITION ACE TURBO SE ökar när man ser vilka valmöjligheter som finns på den. Om man klickar på en passagerardyna får man en riktigt kompetent touringmaskin som man gärna åker långa sträckor på, komforten är bra och motorn går väldigt tyst. Kör man däremot utan extradyna får man en svårslagen lastkapacitet som tillsammans med Linq fästen ger en många möjligheter att anpassa utrustningen som ska med på turen.
Motorn som är en 900 ACE Turbo är som sagt riktigt tyst men det är inget som får låta föraren av denna maskin luras, för när sportläget är på lyfter man skidorna med en acceleration som inte verkar kunna ta slut. Är det verkligen bara 150 hk? många gånger känns det som mer. Rotax har lyckats bra med motorpaketet då vi inte känner av något turbolagg, här kommer effekten direkt och vid testkörningarna fick även Rotax 850 E-TEC maskiner det svårt att hänga med ibland.
Helt klart är att SKI-DOO EXPEDITION serien har nått en helt ny nivå och att konkurrenterna på bredbandssidan får hårt motstånd till säsongen 2020.